Allen,
Heb al wat liggen zoeken, maar kwam niet direct op een nuttig antwoord. Enige tijd geleden hier op het forum een mooie Steinhart Nav. B handwinder gekocht. Nog niet veel gedragen wegens wachten op een geschikte horlogeband, maar na nu het uurwerk enkele dagen gedragen te hebben, merk ik dat dit met enige regelmaat stil komt te vallen.
Na wat “ervaring” met opwinden, terug goed zetten van de klok etc… heb ik kunnen afleiden dat vermoedelijk de kroon er voor iets tussen zit. Wanneer ik de kroon terug in het horloge duw, klikt deze zoals bij andere uurwerken netjes in z’n plaats. Wanneer ik echter wat “doorduw”, zonder dat ie hierbij van positie verandert, enkel gewoon duwen op de kroon wanneer ie tegen de kast zit, lijkt het uurwerk steeds stil te vallen. Bij dit duwen zie ik de kroon niet verder verschuiven (moeten dus enkele µm zeten), maar het is dus bij dit druk zetten op de kroon dat het binnenwerk stilvalt. Gezien de omvang van het uurwerk (44mm) en de kroon (de mooie diamant kroon), duw ik af en toe wel eens met de bovenkant van mijn hand tegen de kroon, wat dus af en toe resulteert in het stilvallen (als de kroon venijnig in m’n hand bijt).
Ik heb geen idee of dit een gekend probleem is, en wat de eventuele kosten hiervoor zijn om dit te laten repareren bij Steinhart. Heb gemerkt dat de vorige eigenaar het uurwerk in oktober 2012 heeft gekocht, dus de 2-jarige garantie is net verlopen 
Bedankt voor jullie feedback!
Het klinkt als een probleem met het stelwerk. Vaak een probleem met de bascule die van het renurerad af is geschoten of iets met het wijzerverstelrad.
Daar hoeft die niet voor naar Steinhart. Een beetje horlogemaker heeft dat zo gevonden.
mvg Melvin
Vintage1982 Schreef:
–.
Daar hoeft die niet voor naar Steinhart. Een
beetje horlogemaker heeft dat zo gevonden.
mvg Melvin
Zoveel weet ik niet vh uurwerk af, maar aangezien ie over garantie is, zou n lokale horlogemaker wellicht voordeliger zijn ipv heen en weer sturen.
Zou eigenlijk niet moeten kunnen tenzij er iets verbogen is. Is het horloge gevallen?
Gr. Men
Ik heb hetzelfde meegemaakt met een Marina horloge, zo’n tien jaar geleden, die heeft ongeveer hetzelfde uurwerk.
Ik kreeg het nieuwe horloge binnen en merkte dat het horloge ermee stopte als ik de schroefkroon aandraaide.
Na twee dagen aanzien het uurwerk maar uit de kast gehaald, en het bleek dat de wijzerplaat helemaal bol stond veroorzaakt door een kromme tiretteveer die er onder ligt.
Dit moet veroorzaakt zijn doordat een heveltje niet in de juiste stad heeft gestaan tijdens de montage van de opwindas met kroon.
Zo’n schroefkroon drukt natuurlijk flink door tijdens het aandraaien met dit als gevolg.
Nadat alles weer recht was gemaakt en gemonteerd liep het horloge prima.
Het kan zijn dat bij jouw horloge hetzelfde aan de hand is.
't fijne van de Unitas is… 't is een mooi uurwerk, maar het is ook een heel eenvoudig uurwerk… meer als een stelwerk, opwindstift, Veerton, gangtrein en een anker met een balans is het niet… als de problemen optreden als er druk op de kroon staat… dan zit het probleem em inderdaad naar alle waarschijnlijkheid in het stelmechaniek… moet geen “rocket-science” zijn om dat op te lossen…
Overigens… als het horloge gerepareerd is… zou je de “oorzaak” van het probleem willen delen hier?.. 'k heb straks 52 Unitas kalibers te monteren in de Pilot One… als de lengte van de Tige bijvoorbeeld erg kritisch komt, dan wil ik dat graag weten… of als er bepaalde dingen in het stelwerk extra aandacht eisen…
Ik wil namelijk niets liever dan de boel in Topconditie afleveren… 
Bij normale montage zonder iets te verbuigen kun je hier niet veel fout aan doen. Vallen waardoor de handel verbuigt of zoiets als diashock aangeeft zijn de enige verklaring voor dit fenomeen.
Ik zou overigens niet graag in je schoenen willen staan 52 x een stem op maat maken zodat de kroon perfect past…
Gr men
Ik heb zelf vrijwillig voor dit vak gekozen… mede geinspireerd door wat ik hier heb opgestoken…
als het goed is… is de maatvoering van de stift zodanig dat ik gewoon alle stiften op dezelfde lengte kan maken…Zoniet… is het een kwestie van kroon erop… en meten… dan kan ik zo aflezen wat eraf moet… even instellen… zaagje erop… vijltje erover… klaar… zal er wel een paar uur aan zitten… maar dat moet gewoon als je een topklasse horloge wil leveren…