Ik zou voorstellen om geen hommages te gaan doen. Daarom ga ik je vraag beantwoorden alsof je 'm open stelt:
Als ik zo krap bij kas zat dat ik het ook niet meer wist misschien een Vostok of Pulsar. Daarna een Orient, Seiko 5 of Citizen. Afhankelijk van je budget: Boldr is ook leuk. En voor niet heel erg veel geld scoor je een CWC quartz. Daarboven zit je al gauw op een Hamilton of Seiko Prospex, daarboven kom je in de Certina’s en zo terecht.
Citizen en Seiko doen dingen in allerlei budget ranges. Dus boven de 200 ballen voor een Citizen Fugu of de 300 voor de Seiko 5 sports modellen van de wereld (en de Kamasu) kun je je hart op. 550 na import, bijvoorbeeld, geeft je een Citizen NB1050 of een Baby Alpinist (met wat zoeken).
Vostok naar mijn mening alleen als je echt liefhebber van het merk bent en niet als het alleen over budget gaat. Zo heel goedkoop kom je er op dit moment nieuw niet aan en de kwaliteitscontrole laat nogal te wensen over. Ik heb 3 Vostoks van 1-3 jaar oud en ik heb ze allemaal zelf af moeten regelen. Bovendien lopen ze qua snelheid heel verschillend afhankelijk in welke stand ze zich bevinden. Afregelen kun je dan weer wel makkelijk zelf doen.
Iets met, ik kon niet meer wachten toen ik hem vandaag in de vitrine zag liggen. De beste mevrouw aangesproken achter de balie. Bezeltje getest op allignment. En het geld als een mak lammetje overgedragen. Nu al ‘geen’ spijt!
Niet de weg van hommages inslaan. Je gaat ze uiteindelijk minder dragen. Ik heb 2 Steinharts liggen die ik nauwelijks draag. Een Pepsi om op het strand magnum PI uit te hangen en een 1655 dial hommage… uiteindelijk wil je toch je budget oprekken en gaan voor een degelijk horloge met wat brand history.
Hommages zijn niet verkeerd vind ik om in de hobby te rollen, om uiteindelijk redelijk goedkoop te ontdekken wat je mooi vind, maar uiteindelijk wil je toch originaliteit.
Seiko 5 snxs79 (nog steeds te vinden op amazon)
Ik heb er een uncleseiko band opgezet en dan ben je gewoon klaar.
De polsmaat zit op 21,5 ongeveer. Ik ben pro duikers vandaar de sumo in mijn bezit. Wat ik nu zoek is moeilijk te beschrijven … ik noem het subtiel opvallend (mijn dia’s heb ik graag 39-42 ) het horloge moet/mag zeker aanwezig zijn . Ik ben een grote jongen budget is er niet echt maar ik ben nog te robuust om met een tudor rond te lopen zal ik zeggen . Als er iets leuks op mijn pad kruist is er altijd wel een budget voor …
Beste. Seiko. Duiker. Ooit. Damn, son, wat een fijne kast is me dat toch. Gefeliciteerd. Groeten van z’n broer. En ver onder de 1000 te vinden, al ben je dan wel 7 tot 10 x over een San Martin heen, dus er zijn ook andere opties voor de helft.
Mee eens, ik heb een Corgeut flieger die er bijna net zo uit ziet als een Laco Basic. Draagt comfortabel en de Miyota automaat loopt prima maar toch heeft het horloge helemaal niets…
In tegenstelling tot veel mensen hier ben ik redelijk pro-clomage, mits het origineel niet sub-500 eurie of een micro-brand is. Vooral ook als het een variatie is die het originele merk niet meer of zelfs nooit geproduceerd heeft. Prima manier om veel kwaliteit voor de prijs op je pols te proberen, dankzij het gebrek aan originaliteit. Het is hoe ik er achter kwam best gek te zijn op 36-38mm horloges, met name avonturier-stijl. Je levert wel enorm veel in qua merk ervaring en resell value, dus ik zou zeker tweedehands gaan, of op z’n minst wachten op een enorme sale (50% is niet ongehoord). Het ligt er vooral aan wat jij zelf qua stijl voor ogen hebt.
Daar buiten kan ik ook zeker het merk Traska aanraden, als je ze 2ehands binnen Europa kan vinden (check Chrono24).
Uiteindelijk moet je het zelf natuurlijk voelen. Wij kunnen consensus bereiken met z’n allen, jij moet er mee rond lopen en het moet je fijn zitten. En je moet er fier op zijn, uiteraard.
Kort en goed: Eigenlijk kunnen we je maar mondjesmaat helpen.
Overigens, met jouw polsomvang: Helm horloges. Redelijk originele ontwerpen, individueel getest door de maker en nogal bakbeesten. Lange wachtrij, maar ze zijn tweedehands nog wel vaak te vinden. Heb zelf al vrij lang de Khuraburi op t oog. Zijn ook in titanium een optie.