Dat horloge is wel mechanisch, maar geen automaat. Je moet het iedere dag opwinden. De kleine secondenwijzer loopt, zoals bij mechanische en dus ook automatische, horloges niet in stappen van een seconde maar in kleinere stapjes, afhankelijk van het aantal keren per seconde dat de balans van het uurwerk heen en weer draait. Bij zakhorloge uurwerken als die Unitas is dat aantal niet zo heel groot en zitten er minder stapjes in een seconde dan bij horloges die sneller tikken. Omdat de secondewijzer klein is, beweegt het uiteinde maar een klein stukje per tik zodat de stappen niet zo opvallen.
Ik heb zowel de automatic als de handopwinder van dit model,
je ziet de secondewijzer in kleine intervallen tikken, maar zeker niet zoals bij een kwarts,
en erg veel waar voor je geld, maar dat terzijde.
Oke bedankt , leuk om te weten want ik vind het
juist zo mooi om te zien dat een wijzer niet tikt
maar , geleidelijk over de tijden heen vloeit
Wat is precies het verschil tussen de handwinder en de automatic ? Voor zover ik het weet is een automatic die op polsslag werkt , maar de handwinder zegt ok iets met hand opwinden dus ??
Een handopwinder, de naam zegt het al, moet je zelf opwinden. Net als vroeger bij je wekker of bij de oude zakhorloges en de schoorsteenpendule van oma.
Nu niet met een sleuteltje, maar door aan de kroon te draaien.
Bij een automaat gebeurt dat vanzelf: daar zit een gewicht in (de rotor) die bij het bewegen van je arm in beweging komt en daarmee de veer opwindt en opgewonden houdt. Sommige automaten kan je nog wel ook met de hand opwinden, andere helemaal niet.
Er zijn ook apparaatjes te koop (watchwinders) waar je een automaat in kan zetten en die dan het horloge laten heen en weer bewegen, waardoor het horloge opgewonden blijft ook als je 'm niet draagt.
Als je die vloeiende beweging mooi vindt moet je eens een Seiko Springdrive zien lopen. Die heeft helemaal geen intervallen en loopt helemaal vloeiend.