Stel... (input gevraagd !)

Stel, je hebt een mooie mechanische chrono welke na 10 jaar toe is aan een servicebeurt. Je zoekt wat op het internet je komt uit bij een horlogemaker met een goede reputatie. Je spreekt een prijs af van €545,-- voor een fullservice en laat het horloge bij de horlogemaker (welke horlogermaker doet er niet toe) achter.

Om kort te zijn, stel dat na de uitgevoerde service het horloge (in een klein jaar) nog 4 keer terug is geweest. 1 x stond het stil en was het niet gelijk te zetten, verder vooral chrono problemen en aanverwante zaken als beschadigde wijzers en kast etc. Stel, er is nog geen jaar voorbij maar het horloge is in totaal 30 weken weg geweest.

Stel dat je de laatste keer deze horlogemaker eigenlijk een laatste kans hebt gegeven. Het horloge komt uiteindelijk na weer 6 weken weg te zijn geweest terug… Stel dat je er dan al gauw achter komt dat de chrono nog steeds niet in orde is. Slecht ressetten (stel dat filmpjes van gisteren en vandaag nog gepost worden). Stel dat dit jullie zou overkomen, wat zou je dan doen??? Deze horlogemaker nogmaals de kans geven? Opsturen naar een andere horlogemaker(hoe om te gaan met de kosten), of…

zou hem over de balie trekken,4x terug kan en mag niet,en zeker niet voor die prijs.En opzoek gaan naar een betere horlogemaker.

Iedereen kan fouten maken, iedereen verdient een 2e en misschien wel een derde kans. “beschadigde wijzers en kast etc” vind ik al heel kwalijk en zegt misschien wel iets over de manier van werken maar ook dat kan de beste gebeuren.
De kansen tot verbeteren zijn er genoeg geweest. Voor mij was de maat vol en zou ik voor een second opinion gaan. Dit zou ik ook met de vorige horlogemaker bespreken en afspraken maken over de uitkomst van deze second opinion waardoor hij/zij zelfs nog een extra kans krijgt in mijn ogen. En dan heb jij het meer dan netjes aangepakt!

Succes
Men

Moeizame reset (gisteren):

Nog moeizamere reset (vandaag)

Stel…

Bedankt voor je reactie. Een second opinion gaat natuurlijk wel geld kosten. Vandaar de vraag, hoe om te gaan met eventuele kosten?

Er zou een dienst geleverd worden voor € 545 en deze dienst is niet uitgevoerd.
Ofwel het betaalde bedrag retour lijkt de enige plausibele optie.

Vergoeding van aanverwante schades kun je denk ik zowiezo vergeten, aangezien de aansprakelijkheid waarschijnlijk niet hoger kan zijn dan het afgesproken bedrag. Bovendien… na retour van het geld is het saldo om te claimen € 0.

Vervelende bijkomstigheid is echter wel dat je bij het ontvangst van je horloge, toch weer weg bent gegaan en op dat moment akkoord bent gegaan van het resultaat op dat moment, ofwel de zichtbare beschadigingen (hoe klein ook) heb je op dat moment geaccepteerd. De onzichtbare beschadigingen (ofwel een uurwerk met mankementen) kun jij op dat moment niet aantonen, echter als je terugkomt kan hij niet zien of je ermee gestuiterd hebt of niet.

Door dit laatste kom je in een situatie waarin beide gelijk hebben en je dus fluiten naar je centen. Hierdoor rest enkel nog de mogelijkheid tot kritiek hier http://www.horlogeforum.nl/list.php?20

Je zou gewoon je geld moeten terug vragen en krijgen. Waarvoor je betaald hebt is niet wat er geleverd is. Een vijfde kans is belachelijk.

Het horloge is iedere keer door de horlogemaker verstuurd. Melding van de diverse schades is door mij gedaan na dat dit geconstateerd was. Overigens zijn de wijzers nadien vervangen en is de kast middels laser gerepareerd. Wat blijft is een slecht functionerende chrono.

Is deze horlogemaker aangesloten bij een vakvereniging? Soms hebben deze een geschillen procedure of bemiddeling.

Je kunt afspreken dat de second opinion + herstelkosten voor zijn rekening komen als blijkt dat hij verantwoordelijk is voor de ellende waar je nu mee zit (grote kans dat dat zo is) Als hij van goede wil is zal hij je tegemoet komen om zijn goede naam te behouden zo niet kun je i.d. de beroepsvereniging inschakelen en eventueel hier vermelden wie de persoon is en wat je ervaringen zijn. Juridisch denk ik niet of het de moeite waard is gezien de kosten.

Ik hoop dat je het naar tevreden krijgt opgelost.

Sterkte ermee.

Dit soort verhalen zorgen er bij mij voor dat ik nooit een echt duur horloge durf te kopen. Juist bij de dure merken/modellen hoor je dit te vaak. Een nachtmerrie in mijn ogen. Of het nou de AD is die het horloge opstuurt naar de fabrikant en de fabrikant maakt er een zooitje van (tegen gigantische kosten, ongevraagd gepatinaade wijzers vervangt, kast polijst), of dat een net niet voldoende ervaren horlogemaker je klokje sloopt.

Echt de enige waar ik een klokje naar toe zou durven brengen is Richard Askham.

Beetje suggestief verhaal zo, kan wat mij betreft vol gas, met naam en toenaam in 't “ervaring met horlogemakers” gedeelte (tu).

menkepie Schreef:

Je kunt afspreken dat de second opinion +
herstelkosten voor zijn rekening komen als blijkt
dat hij verantwoordelijk is voor de ellende waar
je nu mee zit (grote kans dat dat zo is) Als hij
van goede wil is zal hij je tegemoet komen om zijn
goede naam te behouden zo niet kun je i.d. de
beroepsvereniging inschakelen en eventueel hier
vermelden wie de persoon is en wat je ervaringen
zijn. Juridisch denk ik niet of het de moeite
waard is gezien de kosten.

+1
Ik heb nu ook wel het idee dat er redelijk wat kansen zijn gegeven tot herstel.
Balen trouwens zeg!

Ik wil nog even afwachten op zijn reactie. Tzt zal ik een uitgebreide review schrijven.

Sander Schreef:

Ik wil nog even afwachten op zijn reactie. Tzt zal
ik een uitgebreide review schrijven.

hopelijk dat t tot n tevreden oplossing komt.

Tot heden heeft de horlogemaker (na het zien van het eerste filmpje) 1 maal gereageerd (17-12). Strekking van zijn verhaal:“Enige wat ik kan bedenken is de resethebel die direct op het chronorad zit en niet volledig terugschiet”.

Ik ben bang dat we er op deze manier niet uit gaan komen… Het is best wel frustrerende dat ik kan zien dat hij aan het werk is (getuige zijn facebook pagina) maar gewoon niet op de 3 e-mails reageert welke ik daarna gestuurd heb (2e filmpje en 2 reminders).

Ik wacht de feesdagen nog even af, anders volgende week maar eens bellen.

Ik denk niet dat je bij het ophalen het horloge uren gaat controleren?

Eigenlijk moet je ervan uit kunnen gaan dat de horlogemaker het horloge checkt nadat hij met het beurtje klaar is… wat duidelijk niet is gebeurd!

Dus kun je, vind ik, de schuld niet bij de klant leggen!!

Welk merk horloge?

Gr. Roel

Krabong Schreef:

Welk merk horloge?

Gr. Roel

Nou, Luwe, van een “beurtJE” is geen sprake.
Een horlogemaker heeft mij eens verteld bijna een dag nodig te hebben om de El Primero uit elkaar te halen en dezelfde tijd om deze weer in elkaar te knutselen.
Dus niet iets wat je ff tussendoor kunt doen.
De makke van de Zenith El Primero is, dat de importeur geen losse onderdelen uitlevert.
Bovendien heb je iets van zes verschillende smeermiddelen nodig, vanwege z’n hoge tikgetal.