Laatste heb ik twee nieuwe “S” kronen binnengekregen voor mijn twee seiko. Nu is de stem die er standaard bij zit universeel en dus te lang.
Hoe kan je makkelijke de kroon op de juiste maat krijgen? Iemand tips.
Laatste heb ik twee nieuwe “S” kronen binnengekregen voor mijn twee seiko. Nu is de stem die er standaard bij zit universeel en dus te lang.
Hoe kan je makkelijke de kroon op de juiste maat krijgen? Iemand tips.
Welnu, dit is een redelijk simpel klusje. Ik geef hier mijn uitleg hoe je dit simpel zelf kan doen.
Monteer de kroon goed vast op de nieuwe stem.
plaats dan de stem in het horloge.
Je kan dan exact opmeten hoeveel de kroon uitsteekt.
Dat moet je meten van de rand van het horloge tot aan de binnenkant van de kroon.
Haal de stem eruit en maak de kroon los.
Neem een goede scherpe tang met een scherpe snijrand, denk erom een stem is gemaakt van suoper verhard metaal.
knip van de stem het opgemeten stukje eraf denk erom dat je minimaal 1 tot 1,5 mm extra op de stem laat zitten.
Dan stop je de stem in een pennetang en vijl met een fijne diamantvijl de scherpe afgeknepen rand plat en vijl een beetje de braam aan de zijkant van het afgeknepen stuk weg.
Plaats de kroon weer goed vast op de stem en plaats het weer in het horloge.
Nu kan je opmeten hoeveel de kroon nog is verwijderd van de rand. zorg dat je exact de juiste meting verricht.
Nu wordt het wat kritischer, haal de stem er weer uit en verwijder de kroon.
Doe de stem nu in de pennetan zodanig dat het opgemeten overtollige stukje stem boven de rand van de pennetang uitsteekt.
Vijl vervolgens met de diamantvijl het overtollige stuk weg en monteer de kroon weer goed vast op de stem.
Vervolgens plaats je de stem weer in het horloge.
Als je dit stukje goed hebt gelezen en alle handelingen exact hebt gedaan wat ik hier heb opgediend, dan heb je helemaal zelf een uitstekende reparatie gedaan en geld uitgespaard door geen horlogemaker in te schakelen.
Op bijgaande foto laat ik de gereedschappen zien die ik zelf gebruik om deze klus te klaren.
Het meetgereedschap wat ik gebruik is vrijwel weinig in gebruik bij de professionele horlogemakers een dergelijk stukje gereedschap zal jij vermoedelijk ook niet in bezit hebben, maar de pennetang, vijl en kniptang zal je wel nodig hebben.
Vanuit mijn schommelstoel wens ik je succes met de reparatie.
Ik zou het leuk vinden als je het resultaat ook meld op dit forum.
Als je eventueel nog vragen hebt of als er iets niet helemaal duidelijk is, laat het dan nog even weten.
Overigens kan ik melden dat dit onderwerp meegenomen wordt op de eerstvolgende vervolg clinic die in Rotterdam binnenkort van start gaat.
dixi
Top antwoord dit. Heb geen pennetang thuis liggen. Maar die gaat er dan dus nu wel komen.
Resultaat krijgen jullie zeker te zien , sharing is caring
Gisteren tijdens de de basis clinic de kroon vervangen. Is inderdaad een simpel klusje. Thanks voor de instructie @vinwat