Stem vervangen van een 2824-2 uurweek (help)

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen? Ik heb een 2824-2 uurwerk waarvan de stem is gebroken. Nu heb ik een nieuwe gekocht, maar deze past niet in de kroon. Hebben stems verschillend diktes en heb ik dan misschien een verkeerde stem ontvangen? Ik heb de oude stem netjes uit de kroon gedraaid? Dank jullie wel alvast voor de tips!

Met vriendelijke groet,

Jeroen Mulder

Ja, dat is het.

Vergelijk het deel dat in het uurwerk gaat. . IS dat hetzelfde … dan heb je de goede. . Er zijn verloop stiften zodat je naar een andere maat kroon kan.

Ja die zijn er in verschillende diktes voor hetzelfde type uurwerk, en het vervelende is dat het er vaak niet bij staat welke dikte het is dus als je een andere bestelt weet je soms nog niks.

Zoals @Arie_Kabaalstra hierboven al zegt zijn er verloopstiften om van de ene naar de andere diameter te gaan:

Kun je bijvoorbeeld hier bij Cousins bestellen:
https://www.cousinsuk.com/product/regular-swiss-made

2 likes

En past het wel in het uurwerk?
Ik denk van niet.

Met vriendelijke groet,
Inca

Als je mij even aangeeft van welke dikte (stem) naar welke dikte (kroon) dan stuur ik je gratis een verloopje op.

4 likes

Dat moet je inderdaad eerst controleren, maar het kan zomaar wezen dat het wel past.
Ik heb namelijk hetzelfde eens bij de hand gehad met een stem voor een Tissot 784/794. op twee verschillende plekken besteld, de ene was 0.9, de ander 1.0, en ze pasten allebei netjes in het uurwerk. :sunglasses:

Er zijn id verschillende diktes. Even met een schuifmaat opmeten en een nieuwe bestellen. Ik zou alleen met de verlengstukjes werken als je een originele niet meer kunt krijgen.

Succes,
Men

1 like

Oké, bedankt. Ik heb dat niet eerder bij de hand gehad.
In zulke gevallen wordt het er dan niet gemakkelijker op.

1 like

Ik zal het opmeten en laat het je zsm weten. Super bedankt voor het aanbod, ben ik echt mee geholpen! Zijn er geen doosjes verkrijgbaar met meerdere maten?

Zeker, daar heb ik dus twee doosjes van…

En waar koop je die doosjes dan? Ik heb ook nog een rolex kroon en volgens mij zit daar dezelfde stift in als mijn tudor kroon. Kan dat kloppen?

In Nederland heb je meerdere groothandels voor uurwerkmakers, anders kun je terecht bij CousinsUK.

Met dank aan @Inca waar ik deze site ooit eens van gehad heb.

Wordt vanuit Nederland bestuurd.
http://www.windingstems.com/windingstems.php

1 like

Hoi, de buitenkant van de kroon is 2mm, de binnenkant weet ik niet. De stem is rond de 0,8mm. Je zal vast standaard afmetingen qua verloop stukjes hebben. Anders wellicht 2-3 verschillende toesturen? Weet jij dan wat ik nodig heb? Wil je er best voor betalen, stuur me je rekeningnummer maar en zeg maar wat het kost. Zou echt fantastisch zijn