Stem verwijderen Orient

Hallo HF,

Ik heb van mijn vader een oude Orient gekregen. Op de wijzerplaat zie ik BK D391 7218-O48 staan en op de achterplaat KE D39721-80CA. Op zich niet heel bijzonder, maar na plaatsen van een batterij loopt deze keurig. Ik zou 'm dan ook willen schoonmaken en willen voorzien van een nieuwe glas.

Eerste uitdaging is het verwijderen van de stem: hoe moet dat bij deze? Iemand die meer op weg kan helpen?

Alvast dank voor de reacties!

Edit: de auto-correct leeft een eigen leven. ‘Willem’ verwijderd en ‘willen’ toegevoegd. :smile:

Ervan uitgaande dat je dat gele ding al hebt geprobeerd in te drukken, deze?

1 like

Nee!
Kijk waar dat pijltje naar wijst, nog beter te zien op de foto van @flowert wijst naar het hendeltje dat je een beetje moet indrukken, zit zelfs een kuiltje in zo te zien. Ff kijken of het met ingeduwde of uitgetrokken stand moet.

6 likes

Wat Martijn zegt lijkt mij ook …

4 likes

:+1:

1 like

Aha, ja, nu zie ik het pijltje pas: als ik de kroon uittrek schieten er daar ook wat palletjes naar binnen. Ik ga het straks even proberen. :+1:

Dank u!

1 like

@flowert, @MartijnV en @sj44k: dank: het is gelukt! Was inderdaad een kwestie van indrukken. Dat kon alleen maar als de kroon niet was uitgetrokken omdat het deel wat ingedrukt moet worden bij uittrekken van de kroon wegspringt.

Nou nog eens kijken hoe ik deze twee aan elkaar kan krijgen. Het staafje ontbreekt en ik heb geen vervang.

Eerst maar eens de schoonmaak: :mask:

Goed gedaan!
Stukje paperclip gebruiken? Of stuk metaal draad. Vastknijpen/drup lijm erbij.

1 like

Top! Merci. :+1: Ik heb toch nog een donor gevonden. :blush: Handig om toch hier ook een drup lijm te gebruiken?

Een heuse Postbank. Iemand bekend met dit historische merk? :grin:

3 likes

Ik zie nu pas dat deze een heus Seiko uurwerk in zich herbergt. :hushed:

Niet echt Grand Quartz zo op het eerste gezicht.

op het tweede trouwens ook niet

Ff kijken of het stangetje goed blijft zitten, het mooiste is om de twee buitenste buisjes goed strak te knijpen waardoor dat stangetje goed blijft zitten.

2 likes

Hij lijkt aardig strak te zitten. Moest 'm er met een hamertje inslaan. Mocht hij los raken dan heb ik nu twee opties, merci. :+1::slightly_smiling_face:

1 like

@MartijnV, @sj44k, @flowert Dank voor jullie input. Vandaag van Optitime de head met het nieuwe glas ontvangen. Lichtjes de cape cod over de zijkant van de kast gehaald en alles weer in elkaar gezet. :slightly_smiling_face:

Niet echt in nieuwe staat maar voor mij wel acceptabel.
Leuk om deze een tweede leven te geven. :blush:

4 likes

Top! Mooi dat het gelukt is. :+1:

1 like

Heb je nu de hele kast vervangen of alleen een niet glas erin laten plaatsen ?
En welk uurwerk zit er nu in ?
Ben even nieuwsgierig, hij ziet er weer wel tip top uit zo.

1 like

Ik heb alleen het glas laten vervangen. Ik vond de kast goed genoeg. Eerlijk gezegd was de band ook niet al te recht, dus als ik alles had moeten vervangen dan zou het wat al te dol zijn geworden voor een simpel opfluf-projectje. :grin:
Band heb ik dus ook zo goed en kwaad als het ging wat rechter proberen te krijgen.

En ik heb er niet al te veel kijk op, maar op het achterdeksel staat KE D39721-80CA. Dat lijkt mij het type uurwerk, maar ik heb dat niet 100% uitgeplozen. :slightly_smiling_face:

Thanks. :+1::blush:

1 like