Stem verwijderen Seiko 7T62 uurwerk (help!)

Hallo!

Wil de stem en kroon verwijderen, maar het lukt niet helemaal. Op het uurwerk ongeveer thv de kroon staat ‘push’ met een pijltje. Als ik daarop duw komt de stem niet los. Stem en kroon zijn in de laatste positie.

Wat doe ik verkeerd en wie kan mij helpen?

Plaatje van het uurwerk:

2 likes

Je doet het zelf

1 like

ik weet dat bij uurwerken als de 7S26 de kroon juist volledig ingedrukt moet zijn. trek je hem naar buiten dan klapt het stem release-hendeltje in. misschien hier ook het geval dat hij helemaal ingedrukt moet zijn?

1 like

Je moet goed kijken in welke positie je het doet. Als je de kroon in en uit duwt zie je waarschijnlijk in een van de positieties een palletje verschijnen in dat push gaatje. In die positie moet je hem er dan uit halen. Kleine gok 1e klik.

2 likes

Ach je moet toch een keer iets zelf proberen. :stuck_out_tongue:

1 like

Thanks ik ga het proberen.

Het lukt niet. In elke positie ingedrukt en ik krijg ‘m maar niet los. :cold_sweat:

Google eens op het type horloge en “stem removal” of “maintenance”. Er zijn diverse YouTube video’s van variabele kwaliteit…

Succes

Heb je al gezien in welke positie het palletje tevoorschijn komt? En je moet wel echt recht op dat rondje van het palletje drukken en ook niet te zacht (ook niet te hard natuurlijk).

Volgensmij komt het palletje alleen tevoorschijn in de eerste positie

Dat is om te voorkomen dat je het uurwerk sloopt

Drukken waar de pijl naar wijst:

.seiko 7t62

1 like

https://youtu.be/GuSiLhiCLDE kijk vanaf 2.00

1 like

Dat is een compleet andere uurwerk. Werkt heel anders om de stem te verwijderen.

Ja sorry😅, ik dacht dat het een 7s26 uurwerk was, te snel gelezen

Soms moet je het palletje dat tevoorschijn komt juist tegenhouden als hij naar buiten komt. Dus eerst zorgen dat er een pin in het gaatje zit, en dan pas de kroon er uit trekken.

In het geval van de 7T62 moet je echt in de eerste klik het palletje indrukken en dan trekken aan de crown. Soms een beetje heen en weer wiebelen kan helpen…raar dat dat niet werkt!

Heb je al een kleiner pinnetje geprobeerd?

1 like

Je moet soms echt behoorlijk hard drukken. Ik denk dat de push-tirette-pal inderdaad in de eerste positie tevoorschijn komt. Zelf gebruik ik daar meestal een Bergeon 6767F voor, en dan het einde dat voor doorgeboorde lugholes bedoeld is.

En anders de gele schroevendraaier uit de Bergeon-doos. Wel heel goed opletten dat je daarmee niet van het palletje af schiet.

2 likes

Ik heb ook behoorlijk lopen tobben maar het is toch echt hard duwen op het plekje waar push staat en met een beetje geluk schiet ie eruit

1 like

Ja ik echt flink gedrukt maar op een gegeven moment maar opgegeven. Ik probeer het straks nog een keer.

In welke positie had jij de kroon staan?

1 like

Ik zou het niet meer weten maar alle posities geprobeerd en ook een hele tijd aan het prutsen geweest om hem eruit te krijgen

1 like