Stemvork (Omega cal 1250) raadsel, wie helpt?

Ik heb een zeer fraaie Omega geneve 300hz chronometer met cal 1250 (ESA 9162) stemvork.
Deze liep al een tijdje niet meer, dus mijn aanname was dat hij een nieuwe batterij nodig had. Helaas, bleek dit niet het geval en blijft het horloge stil staan.

Aangezien ik zelf hobby horlogemaker ben en al eens eerder een stemvork horloge heb gerepareerd -
toen bleek 1 van de coils stuk - ging ik ook nu weer zelf aan de slag.
Ik heb het horloge doorgemeten met een multimeter volgens spec (zie hieronder) maar meet overal de juiste weerstand. Ik heb slechts 1 afwijking, ik meet 5,88 kilo-ohm waar het volgens spec 7 kilo-ohm zou moeten zijn (linker coil 4+3 op het plaatje)
Nou zijn dit soort afwijkingen volgens mij niet heel bijzonder en zou het ook niet de reden moeten zijn voor volledige stilstand van het uurwerk.

Heeft er iemand enig idee wat er mis zou kunnen gaan?

1 like

Ik zou, als volgende stap, kijken of de electronica werkt. Met zo’n simpele quartz tester heb je al een indicatie of er überhaupt iets werkt (tikt). Beter is het om met een oscilloscoop beide spoelen te controleren - dit is immers een push pull configuratie, geen unipolaire aandrijving, zodat je kunt zien of beide spoelen aangestuurd worden.

Het verschil wat je meet in weestand kan, met nadruk op kan, veroorzaakt worden doordat de isolatie ergens in de spoel weg is (kapot is) en sluiting veroorzaakt tussen de windingen. Kun je detecteren met een scoop en een toongenerator. Wel de spoel loskoppelen als je dit gaat doen!

1 like

Thanks! Ik ga hier even naar kijken, al heb ik zelf geen oscilloscoop helaas.
Voor hetzelfde geld kan ik ook een donor ESA uurwerkje kopen en de spoelen overzetten, just to be sure.

Mocht je aanname juist zijn mbt de spoel, zou dit verschil in weerstand dan groot genoeg kunnen zijn om het uurwerk te laten stoppen?

Ik ben niet zo’n fan van ā€˜proberen’ en ā€˜god zege de greep’. Liever precies de fout opzoeken en dan vervangen. Wat ik bedoel is: ALS je een donor koopt die niet loopt weet je niet zeker of de spoelen wel goed zijn. Van den regen in den drup zogezegd :slight_smile:

Als het een sluiting in de windingen is dan stopt het horloge absoluut. Wat je meet is de ohmse weerstand maar een spoel heeft een hele andere weerstand als je die niet met een gelijkspanning aanstuurd (zoals je universeel meter dat doet) maar met een wisselspaning - een puls met een bepaalde frequentie. Die reactieve weerstand is heel anderes.

Vergelijk het met een straalkacheltje. Als je met je ohm meter de spiraal meet dan zal die 1 ohm of nog minder zijn. Maar op 50 Hz uit het net is de weerstand veel hoger - anders zouden je stoppen direct springen (1 ohm op 240 volt = 250 ampere).

Je mag natuurlijk ook langskomen, de scope staat hier altijd klaar op de werkbank :slight_smile: Even samen kijken is gratis, heel goed samenkijken = gebak meenemen!

11 likes

Ik ben niet zo’n fan van ā€˜proberen’ en ā€˜god zege de greep’. Liever precies de fout opzoeken en dan vervangen.

Eens hoor, maar het moet wel te doen zijn voor me :slight_smile:

Je mag natuurlijk ook langskomen, de scope staat hier altijd klaar op de werkbank :slight_smile: Even samen kijken is gratis, heel goed samen kijken = gebak meenemen!

Dat is top! Ik stuur je een DM

Inmiddels transistor coil (4240) er uit gehaald en ik krijg geen 1.5 kilo-ohm meer op 1+2.
Ook blijft 3+4 steken op 5.9 max.

Ik vermoed dat de spoel zelf prima is (optisch althans), maar dat de kleine transistor stuk is.
Neem toch de proef op de som en ga een nieuwe unit (4240) kopen

Hoe zit het met multimeter gebruik? Mij is geleerd om nooit een standaard multimeter te gebruiken omdat de spanning waarbij de meeste weerstand meten te hoog zou zijn voor de fijne coils?

De spanning moet wel erg hoog zijn om een spoel (motor stator) te beschadigen. Er zijn drie redenen waarom ik (en naar mijn mening iedereen) metingen uitvoer op losgekoppelde spoelen (dwz geen verbing met de electronica - chip):

1. De electronica is gemaakt voor 1.5V (soms 3V) en kun je beschadigen met een hogere spanning
  2. De opgave van de ohmse weerstand door de fabrikant is altijd op losse spoel. De electronica kan invloed hebben op de gemeten waarde.
  3. Op het moment dat je de meetpennen van een aangesloten spoel loslaat ontstaat er een tegen EMK die een vele malen hoge voltage kan hebben als het voltage van de ohm meter.

Meer info in dit YouTube filmpje

3 likes

Update:

Nieuwe transistor spoel zit re inmiddels in, en ze spint weer als een jong katje :wink:

4 likes

Meestal is het transistor gedeelte stuk.

1 like

Jep, was ook mijn vermoeden in dit geval. En bleek inderdaad het geval

Zondag, slecht weer, dus ik heb even een houder ontworpen voor de module in te plaatsen bij metingen of montage/demontage. :wink:

En mens moet wat als het niet wil gaan zomeren…

3D printer aan het werk gezet.

13 likes

Wat leuk dat je dit zelf kunt! Handige skills om te hebben als horlogemaker :+1:

1 like

Mijn skills zijn maar beperkt in het 3D tekenen… doe er lang over, maar uiteindelijk krijg ik wel ā€œmeestalā€ het beoogde resultaat. :grin:

2 likes

Dat is al 100% meer dan ik kan :rofl:

1 like

Hallo,
Ben nieuw lid geworden. Heb eigenlijk een brandende vraag. Heb een antieke Omega, die het niet (meer) doet. Heb helaas tevergeefs een aantal horlogemakers benaderd, echter werd mij verteld dat ik hem het beste naar Omega zelf kon opsturen. Nu heb ik een horlogemaker gevonden, die aangeeft dat een onderdeel vervangen dient te worden.
Echter heb ik op HF deze post gelezen en vroeg me af of ik wat hulp kan krijgen? Alvast bedankt.
Groet Yuri

1 like

Opsturen naar Omega gaat niet oplossen.

Gerrit moet je hebben. Zoek hier op de site maar even.

1 like

Bernard dank voor je reactie. Dat onderdeel (staat in de 3D houder) staat in dit topic. Weet eerlijkheidshalve niet hoe ik het kan uploaden. Ik ga wel even verder kijken. Thanks.

1 like

Gerritt= accutron.nl

In Belgiƫ kan ik wel helpen, ben Omega horlogemaker en heb nog ruime voorraad fournituren.

Wat wil je uploaden? Een afbeelding?

1 like