stenen willen niet los incabloc

Beste Forumleden,

Ben hier een horloge aan het schoonmaken en ben nu aangekomen bij de balans, nu zit chaton inclusief het lagersteen en deksteen aan elkaar vast geplakt en willen niet los.
Heb het geheel al een paar dagen in de wasbenzine en spiritus laten weken maar helaas zonder resultaat.

Iemand die een tip cq oplossing heeft of dit eerder heeft meegemaakt.

Probeer het eens 1 minuut in thinner. Voorzichtig, giftig en brandbaar.

Op zo’n moment zit je wel bloc

3 likes

One-Dip wellicht? Moet je wel net in huis hebben.

@ TS, all geprobeerd met Rodico? Hele chaton er in drukken, met een ander plukje Rodico de steen er af lichten. Wel een geklier om de Rodico daarna weer te verwijderen.

Probeer anders de ultrasoon eens! Wel eerst in een plastic doosje (ook met vloeistof vullen eerst), anders zoek je je suf later.

Dat zal ook wel werken. Maar even in thinner en het laat los en het heeft geen enkel nadelig effect op het materiaal. Ook one-dip is een duur mengsel van oplosmiddelen. 50ml van Bergeon voor BP 18.95, thinner 1liter voor €5.09 bij Gamma.

Heeft even in de thinner gelegen echter zonder resultaat, zal het eens een nachtje laten liggen in de thinner en eens zien wat dat doet.

One-Dip heb ik niet, met de rodico had ik ook al geprobeerd.
3x 5 minuten in de ultrasoon heeft ook geen resultaat.
We gaan de tijden gewoon even verlengen en dan zien we wel wat het resultaat is

1 like

Hebben we het hier over?
incabloc
Binnenste vierkant is een geheel, het lager, buitenste vierkant met deksteen…
Het is mijn nog nooit overkomen dat het met thinner niet loskwam.
Ben benieuwd of het ultrasoon het los krijgt.

Wel, @PeterLC geeft het al aan, in de ultrasoon met wasbenzine.in een mini korfje.
Lukt dat niet dan als volgt, doe de steen met de deksteen naar onder op een stukje rodico, vervolgens neem je een flinterdunne pin die wel goed door het tapgat kan, bv. een tandarts handfrees pin wat gebruikt wordt voor wortelkanaal behandelingen of een ander soort pin, zie de foto en druk de pin vervolgens door het tapgat en druk het voorzichtig door, de deksteen zal dan mogelijk wel los komen. Als de pin nog te dik is voor het tapgat, met een diamantvijl de pin iets afvijlen totdat het wel door het gat past.

1 like

De thinner van tegenwoordig is niet meer die van vroeger. Nu is het tolueen vrij.

Bergeon one dip is tetrachloorethylene, mogelijk een beter oplosmiddel (en laat shellac intact) .

Beiden zijn brandbaar en slecht om in te ademen

Ja hier hebben we het over.

Ok dit is nieuwe materie voor mij, dus het lagersteen zit vast in de chaton begrijp ik dat goed.

Zal morgen nog eens proberen met de utrasoon en wasbenzine.
Ik had inderdaad al gedacht aan een pin, dus was al aan het kijken naar een speld o.i.d. maar dat is te dik en het mag denk ik ook geen scherpe punt hebben want dan is de kans op breken groter.
Goede tip van de tandarts handfrees, maar ik moet over 4 maanden pas weer naar de tandarts dus even zoeken of ik iets anders heb.

Dat begrijp je goed. Alleen het deksteentje ligt los. Of was dat er al af gegaan?

Doorprikken zou gaan met verenstaal draadjes, daar zijn heel dunne bij.spring

1 like

Nee de deksteen is nog niet los helaas, zal eens kijken of ik aan die verenstaal draajes kan komen.

1 like

Stuur mij een PB met jouw adres, dan stuur ik je wat speciale flinterdunne insteek pinnen op. Ik gebruik zelf ook vaak acupunctuur naalden. Die kan je simpel met een diamantvijl op maat maken.

1 like

Ook tetrachlooretheen is vele malen goedkoper dan One-dip. 1 liter daarvan ex btw €30.
Het is niet brandbaar. We slecht om in te ademen.

De bouwmarkt verkoopt tegenwoordig eco-thinner.
Maar onlangs nog thinner kunnen kopen in de bouwmarkt. Deze thinner bevat xyleen, N-butanol en ethylbenzeen, welke wel brandbaar is.

Wel, dat is voldoende voor alle HF leden denk ik.

Laat ik zeggen dat ik dit wel iets te ver vind gaan.

1 like

Even een update deksteen is eruit met behulp van een stukje gereedschap dat ik heb gekregen van @vinwat
Iedereen bedankt voor het meedenken.

4 likes