Stereo-microscoop (gewoon voor de fun)

Ik beschik niet over de wil, het geduld of de fijne motoriek om iets te doen aan de binnenzijde van 'n horloge. Ook ben ik geen fotografie-talent. Wel kijk ik graag naar mijn horloges. Een stereomicroscoop is dan een leuk speeltje. Moet natuurlijk (ook) vintage zijn.

Regelmatig voor weinig op marktplaats te vinden.

Hier mijn exemplaar, met 10 x en 40 x vergroting. Ondertussen heb ik overigens een nieuw (wit) objectplaatje laten maken.

Zijn er anderen hier die verder gaan dan een loupje? Het mooie hiervan is dat je steeds een ‘laagje’ scherp hebt, bijvoorbeeld één wijzer, de buitenzijde van het glas, de datumschijf. Je kunt dus prachtig ‘afdalen’ in je horloge.

1 like

Ik heb een USB microscoop, gebruik ik ook als filatelist veelvuldig.

Ja, maar die toont geen ‘diepte’, wel? Dat vind ik juist het gave van een stereo-microscoop. Jouw oplossing maakt gave macro’s maken dan weer wel helemaal makkelijk :muscle:

1 like

Waar, geen diepte, dat moet wel indrukwekkend zijn. Een usb microscoop geeft wel tot 20 tot 200 x vergroting en natuurlijk met een druk op de knop een foto. Vooral dat laatste vind ik erg fijn. maar toegegeven, voor horloges gebruik ik hem bijna nooit. Met het softwarematig vergroten van een goede foto kom je al een heel end, maar niet helemaal soms.

1 like

interessant, laat eens een paar plaatjes zien.

groetjes Lenno

De foto’s gemaakt met een microscoop zijn gemaakt ter analyse, niet voor hun schoonheid, schrik dus niet, vooral niet de foto’s van de vintage speedmaster. Tevens, om de lens heen zit een sterke lamp, waardoor de foto’s genadeloos zijn en hard.

twee foto’s van een vintage speedmaster, voordat ik hem heb laten reinigen, was echt te smerig:

Plus twee logo’s, dezelfde speedmaster en een Breitling:

1 like

Het normale werk doe ik met de oogloep. Maar voor inspectie van spiraalveren tapjes steentjes en andere heel fijne dingen deze. Wel 60 X !

Niet voor de lol maar functioneel.
Je gelooft het niet maar het werkt echt.

1 like