Stift kroon afgebroken uurwerk vast in horloge

Naast lezer van dit mooie forum nu ook een post. Ik ben gestruikeld over een oude Omega Automatic Geneva waarvan ik vermoed dat hij nog nooit is geserviced. De kast heeft beschadigingen op de achterzijde en de kroon is verdwenen. Nu zit de stift muurvast (oxide?) en kan ik het uurwerk niet uit de kast halen. Ik wil uiteraard dit horloge restaureren.

Heeft iemand een idee?

Ziet er wat roestig uit. :grimacing: WD40 druppelen?

1 like

Weet je of de stift in uitgetrokken stand vast zit? Wellicht met imal of een beetje wd40 druppelen bij het vastzittende deel?
Edit: @Jenneke was me voor :sweat_smile:

1 like

Met een dremel de stift door de uurwerk kant snijden.

1 like

Ik had hetzelfde met een afgebroken stift, die door roest er niet uit kwam. Ik heb vanaf de buitenkant en vanaf de uurwerk kant wat druppels azijn er in laten lopen met een oliegever.Tijdje laten liggen, nog een keer herhaald en na een tpaar uur was het roest zo opgelost, dat ik de stift met weinig moeite uit kreeg.

4 likes

Bedankt, ik had er al wat wd40 ingedruppeld gisteravond. Ik hoop het daar los mee te krijgen. Ik laat nog wel weten of het lukt.

3 likes

Misschien een hele domme opmerking maar ik neem aan dat je wel het juiste knopje op het uurwerk indrukt bij het verwijderen van de stift?

1 like

Precies. Eerst controleren of de kroon zelf niet gewoon van de stift is afgedraaid; de stift zal dan nog in het uurwerk zitten (zoals het op de afbeelding lijkt).

De stift is enkel te verwijderen door de zgn. ‘keyless works’ te ontgrendelen; dit gebeurd meestal door het drukken op een ontgrendelingspunt. Dit is het ijzeren knopje direct onder de stift in het uurwerk (ik volg de foto). Houd deze ingedrukt (bijv. met schroevendraaien of tandenstoker) en probeer met een fijne pincet de stift van het uurwerk weg te drukken (via de insparing in het uurwerk van de afbeelding). Je zult maar een klein beetje verder moeten duwen voor de stift er in zijn geheel uit valt, of in ieder geval los van de keyless works komt (zodat deze -wellicht- alsnog via de kroonopening op de kast is te verwijderen.)

Is hiervoor de te weinig ruimte in de insparing zou ik in eerste instantie de plaat die de keyless works afdekt verwijderen (zo te zien 2 schroeven op de foto) en dit nogmaals proberen.

NB: Aan de ‘putjes’ op het knopje van de keyless te zien is het horloge wel al een aantal keer uit de kast geweest, geen idee of het ook daadwerkelijk een service heeft gekregen natuurlijk.

Succes!

1 like

Bedankt, uiteraard heb ik de ontgrendeling gebruikt. Maar de stift zit echt muurvast. Het horloge heeft zo te zien een veelbewogen verleden gekend. Maar ik vind het de moeite van het proberen waard het op te knappen in plaats van te strippen de onderdelen los aan te bieden. De behuizing is nog de moeite waard maar het achterdeksel is door een onverlaat ernstig bekrast. Waarschijnlijk met een tang geprobeerd te openen. Al met al een prachtig automatisch uurwerk en een aanwinst als ik het weer in orde krijg.

3 likes

De plaat die de keyless works afdekt is de platine. De schroef die je ziet op foto 1 is de schroef waarmee het uurwerk in de kast is geschroefd. Zie bijgevoegde foto.

Mocht het verwijderen van de stift niet lukken, dan zou ik het volgende doen.
Verwijder het slingergewicht, automaat module en de balans. Verwijder de schroeven en plaatjes waarmee het uurwerk in de kast is bevestigd (twee stuks). Afhankelijk van de lengte van de stift zou het uurwerk zomaar uit de kast gehaald kunnen worden. Dan kun je de keyless works aan de wijzerplaat kant demonteren.

2 likes

Dat lijkt me een goed idee en ga ik straks proberen. Ik had alles al verwijderd maar de schroefjes van de platine laten zitten om te voorkomen dat het uurwerk beweegt in mijn poging de stift te verwijderen. Bedankt voor de tip!

Gelukt! Eerst met een (te) grote kroon het busje van de stift verwijderd zodat het uurwerk makkelijker kantelt. Daarna de twee schroefjes los en het horlogeglas met mijn Vigor RM368 het glas uitgenomen. Dat zat ook nog gelijmd :wink:
Enfin, bedankt allemaal, ik kan weer aan de slag.

2 likes

Begrijp ik dit goed, heb je de tube uit de kast verwijderd?

Helaas, het movement is er wel uit. Het is een deelbare stift waarvan het bovenste deel afgebroken was. Maar zelfs nu, met een verder lege platine, zit de stift nog muurvast (en de koppeling zit er ook nog in). Nu een uurtje weken in de isopropanol en daarna de sonische reiniger in. Ooit komt hij los :wink:

4 likes

En hij is er uit!

11 likes

Goed zo. Er is overigens geen enkele reden waarom dit een deelbare stift zou moeten zijn.

Je hebt nog wel aardig wat opknapwerk voor de boeg. Maar dat is dan wel weer het leuke deel van het werk.

Hou ons nog wel een beetje op de hoogte van je vorderingen. Met name het monteren van een nieuwe tube zou wel interessant zijn.

Overigens, vof van de Gevel heeft nog originele Omega 565 onderdelen (kroon, stift etc.). Ik heb daar ook een nieuwe stift en een aftermarket kroon gekocht. Ze hebben ook originele maar die vond ik te duur.

1 like

Dat zal ik doen, ik ga op zoek naar een nieuwe stift en geen deelbare deze keer. Verder een originele kroon, rubber afdichtring voor kast en tube een glas en - voor zover ik nu zie- heb ik de speling op de rotor nog op te lossen. De rest is voornamelijk arbeid.

4 likes

Lekker bezig, succes met het verder opknappen van het horloge :+1:

Hij is af, origineel gelaten uiteraard. Zoek alleen nog een kroon.

7 likes