Stift losmaken Epson VR33A

Hallo,
Ik ben nog niet heel ervaren in reparaties aan horloges, maar een stift met kroon verwijderen lukt mij toch meestal wel. Maar de Epson VR3A zet mij voor een raadsel (zie plaatje)
image .
Op de achterplaat staat duidelijk het woordje PUSH, met een pijltje naar een opening waar het slotmechanisme van de stift beweegt als je de kroon op en neer schakelt. Maar waar moet je nu precies op drukken als je de stift wilt verwijderen? Is dat de bovenliggende schoot die de stift vergrendeld of is dat de onderliggende kruk die deze schoot beweegt? Of toch nog iets anders?

Ik kom er niet uit, en ik wil ook niet te hard drukken. Weet iemand hoe je zo’n kroonstift los krijgt bij zo’n Epson quartz-loopwerk?

Geen idee?
Maar welkom hier bij HF !

Ja, dank je wel. Is het gebruikelijk om je hier op dit forum eerst voor te stellen? en waar doe je dat dan?

Gewoon hier Algemene horloge praat
En kan je meteen je foto’s plaatsen van je horloges.

Welkom en ja het is wel zo fatsoenlijk om je even voor te stellen.
De stift verwijderen:
Dieper liggen zie je een heveltje met een putje, daar moet je lichte druk op uitoefenen

Hallo Inca, bedankt voor jouw aanwijzing. Alleen, dit putje had ik al opgemerkt. Het punt is juist dat als je de stift uittrekt de kruk door de schoot naar boven wordt gedrukt: over de plek waar dit putje zit. Dus het lukt simpelweg niet om dit putje ingedrukt te houden, of je moet het hele mechaniek ontwrichten. Maar misschien zie ik het verkeerd.
Graag nog even jouw reactie.

Ik heb me inmiddels voorgesteld :grinning:

Je moet de stift meestal ook niet eerst uittrekken om hem te verwijderen. Gewoon in de normale stand laten staan, dan het puntje indrukken en de stift uit het uurwerk trekken.

1 like

Hoi WBcoupe,

Dat heb ik gedaan. Het punt is dan juist dat, met het uittrekken van de stift de schoot naar boven beweegt, dus tegen mijn naald aan waarmee ik het puntje indruk.
Of is het juist de bedoeling dat je het puntje zo diep indrukt dat het staafje op de schoot uit het krukje schiet? Dit heb ik trouwens ook geprobeerd maar je krijgt dat punt daar simpelweg niet diep genoeg voor ingedrukt.

1 like

Door het indrukken hoort de stift vrij te komen van het mechaniek. Dus als er nog wat meebeweegt als je aan de stift trekt druk je in principe niet hard genoeg. :grimacing:

Ik heb de moed opgegeven. Bedankt voor al jullie bijdragen, en tot de volgende thread.

Je mag het wel even hierheen sturen.

1 like