Stijliconen

Nieuw op dit forum en sinds kort in het trotse bezit van een Mark XVI van IWC, ben ik benieuwd of er een lijstje te maken is van beroemde horloges die een bepaalde stijl vertegenwoordigen, een nieuwe trend in gang gezet hebben en zo een ‘stijlicoon’ genoemd kunnen worden. Dergelijke horloges worden ook het meest nagemaakt en -geaapt.

Ik kan er wel een paar zo bedenken (Omega Speedmaster, Breitling Navitimer, Rolex Submariner) maar er zijn er vast veel meer,ook van minder grote merken. Wie roept er wat?

Ik denk zelf: de Seiko Bullhead

Ik denk dan aan de Hamilton Ventura. Het eerste “elektrische” horloge. ik zou het re-issue model hier graag van bezitten. Qua vormgeving vind ik dit echt een “stijlicoon”. Tevens is het een historisch model die het quartztijdperk inluide en een veel nauwkeurigere tijdwaarneming mogelijk maakte voor iedereen.

rolex sub

Dit is best een interessante vraag!
Ik moet zelf meteen denken aan het Britse pilotenhorloge uit WO II, dat destijds onder meer door Omega gemaakt werd. Tot op de dag van vandaag worden horloges volgens (ongeveer) dit uiterlijk vervaardigd. Denk maar aan de IWC Mark XVI.

Mijn beste,

Christiaan van der Klaauw ‘Planetarium’(het kleinste planetarium ter wereld).

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Wat dacht je van de LED-Horloges?
Destijds in de 70-80 er jaren toch wel revolutionair en de rentree is al hier en daar begonnen.
Om een paar grote namen te noemen:

De Girard Perregaux "Casquette

en wat dacht je van de Omega TC uit 1973 (18K goud!)

en dan waren er nog Seiko ,Pulsar Casio en TI (texas Instruments) en noem maar op.
Ze gingen er (bijna) allen in mee.

gr Ron

gr Ron

  • Bulova Accutron (met 214 uurwerk)
  • Breitling Chronomat
  • Longines Lindberg Edition (en ws. ook Longines Weems)
  • Misschien ook Oris date pointer?

Groet,

Marc

De Reverso kan hier denk ik ook wel aan toegevoegd worden? Vrijwel de enige met zo’n gecompliceerde kastconstructie, vaak geïmmiteerd maar nooit geëvenaard!

En de tourbillon, was het niet Breguet die als eerste met deze uitvinding kwam?

Ongetwijfeld worden er mooie horloges genoemd. Ik ken ze alleen niet allemaal. Fotos erbij zouden dit topic nog beter maken.

Rolex Daytona
Radiomir

De Portugieser mag volgens mij ook niet ontbreken als stijlicoon. Evenals de Meistersinger 1Z (dat was toch het eerste horloge met 1 wijzer toch?).

Wellicht onbedoeld een stijlicoon geworden, maar ik ga dan toch voor de beobachtungsuhr, de eerste echte “fliegeruhr”.
Zeker weet ik het niet, maar volgens mij in 1e instantie gemaakt door zowel Lange & Sohne, Laco, IWC en Stowa (?)

Een Lange & Sohne uit de jaren '40:

En zoals hij nu, onder andere, nog steeds door IWC, gemaakt wordt:

Naar mijn mening tijdloos, en daardoor een stijlicoon :slight_smile:

Speedmaster? De orginele space watch is toch wel de Strela :slight_smile:

Groeten,

Stefan

AP Royal Oak
Patek Philippe Aquanaut
Blancpain Fifty Fanthoms

raaf Schreef:

Wellicht onbedoeld een stijlicoon geworden, maar
ik ga dan toch voor de beobachtungsuhr, de eerste
echte “fliegeruhr”.
Zeker weet ik het niet, maar volgens mij in 1e
instantie gemaakt door zowel Lange & Sohne, Laco,
IWC en Stowa (?)

Een Lange & Sohne uit de jaren '40:

Seiko doet ook mee:

Heren, aub plaatjes toevoegen!!

VrGr,

Vincent

Wat dachten jullie van :

Cartier Santos
Ebel Sport Classic
Baume & Mercier Riviera

Dit waren de 3 stijliconen van de jaren 80/ begin jaren 90 ! (toen nog bijna niemand (uitgezonderd de echte liefhebbers) had gehoord van IWC, JlC,Breitling,Pannerai, etc)

Leuk om te zien dat de Rolex Sub genoemd wordt…dit klopt wel maar als Rolex één echte all-time stijlicoon heeft dan is het wel de Oyster, toch?

Jaap-Wim Schreef:

De Reverso kan hier denk ik ook wel aan toegevoegd
worden? Vrijwel de enige met zo’n gecompliceerde
kastconstructie, vaak geïmmiteerd maar nooit
geëvenaard!

En de tourbillon, was het niet Breguet die als
eerste met deze uitvinding kwam?

Met plaatje:

Sinds de 1e op de markt kwam in nagenoeg dezelfde staat als het origineel. Wel zijn er in de loop der jaren veel verschillende varianten op gekomen, zoals een automaat, met datum of secondewijzer, maanfase etc.

Toevallig zat ik hier laatst over na te denken. Ik heb even geen tijd om plaatjes te zoeken maar ik kwam op het volgende:
(in willekeurige volgorde)
Omega speedmaster
Rolex sub
jlc reverso
Tag monaco
iwc mark X
panerai radiomir(?)kussenvorm met dunne aanzet
breitling navitimer

Grt Ger