Stijlperiode van de horloges

Hallo forum,

Alles is te vinden, dus een antwoord op mijn vraag ook. Ik heb helaas met googlen zelf niet echt wat nuttigs kunnen vinden. Wat ik wil weten:

Ik zou graag een overzicht zien (liefst ook met foto’s) waar verschillende stijlkenmerken van horloges worden benoemd uit welke tijd het komt. Ik ben erg benieuwd welke kenmerken van hedendaagse horloges uit welke tijd geïnspireerd zijn.

Heeft iemand daar leuke informatie over?

Alvast hartelijk bedankt!

2 likes

Daar vraag je nogal wat. :slightly_smiling_face: Gelukkig zijn er wel boeken waar de verschillende stijlen en perioden worden benoemd.

Een leuk boek wat ik kort geleden binnen kreeg en een mooi chronologisch overzicht geeft, is het pas verschenen boek over het 100 jarig bestaan van de horlogemakersvakschool in Schoonhoven. Dat is aanbevelenswaardig en voldoet wel aan jouw vraag denk ik. Met foto’s en uitleg. Op Google vind je hem wel.

Succes!:+1:

Hier de link over dat boek:

4 likes

Op Timeline. Watch vind je wel een vrij uitgebreid overzicht van luxere horloges op chronologische volgorde. Je zult er misschien niet precies de informatie vinden per stijlelement die je zoekt, maar het geeft wel een mooi overzicht van stijlen door de tijd heen.

1 like

Ik ben niet erg thuis in de kunst, maar in de eerste helft van de vorige eeuw was art deco veel te vinden (zie onderstaande Bulova). Ik heb niet het idee dat in de laatste decennia een specifieke stijl de boventoon voerde.

2 likes

Jawel, groot, groter, grootst.

1 like

Je vraag is moeilijk te beantwoorden door puur binnen de kaders van de horologie te blijven. Ik denk dat je beter gediend zou zijn met een korte studie in een paar onderwerpen:

• Kunstgeschiedenis
  • Architectuur
  • Mode
  • Materiaal-kunde
  • Fabricagetechnologie
  • Toepassingsgebieden

Die laatste omdat horloges zoals de Glycine Airman, de Blancpain Fifty Fathoms en de Rolex Submariner (om er maar drie uit 1953 te noemen) gemaakt zijn omdat ze een bepaalde functie hadden. Daar prevaleert de functie over de vorm.

Dat is ook goed te zien in Breitling’s chronografen, zoals de Navitimer voor de luchtvaart, maar denk ook aan de jaren 40 horloges die hartslagen telden voor medisch personeel. Roterende wijzers zijn al zo’n 5.000 jaar de manier om tijd weer te geven, van de zonnewijzer tot nu, dus het feit dat een wijzerplaat er uit ziet zoals hij doet is functioneel. :slight_smile:

Mode en architectuur zijn sterk gelieerd aan kunstgeschiedenis. Er veel ontwerpen die door een Zeitgeist en ontwerp-mode beïnvloed zijn. Zo is daar Art Deco wat de JLC Reverso bracht, maar denk ook aan de Hamilton Ventura die de futuristische stroming van de jaren 60 belichaamd. In de jaren zestig kwamen het ruimtetijdperk en pop art samen als stromingen, ook al had je daarnaast, en niet alleen in de Sovjet Unie, veel brutalisme.

Tot slot materiaalkunde en fabricagetechnologie. Je kunt het ontwerp van horloges niet loskoppelen van de technische mogelijkheden die we tot onze beschikking hadden in de tijd waarin dat ontwerp tot stand kwam. Of, nu ik er over nadenk, de ergonomie van iets wat om een pols van een mens moet. :slight_smile:

Je vraag is complex. Het antwoord dus ook.

2 likes

Ja ik doelde vooral op jaren 30 tot nu met kenmerken van het uiterlijk. Maar bedankt voor je mooie uiteenzetting van informatie!

Verder nog iemand wat informatie?