Stiksel: less is more?

Het zal de meesten van jullie niet ontgaan zijn dat ik me veel bezig hou met het zelf maken van bandjes. Terugkijkend naar foto’s van mijn banden zie ik dat ik steeds minder stiksel gebruik.

De eerste banden waren allemaal rondom gestikt, open of gesloten. Zoals de voorbeelden hieronder:



Later begon ik met dit soort stiksel stijlen. Mede door bestellingen van anderen.


Daarna kwamen de zogenaamde “endstitch” banden. In vintage stijl. Ook op verzoek van anderen. Zelf vond ik het eerst niet zo mooi maar nu ga ik het steeds meer waarderen.

Uiteindelijk heb ik een band gemaakt zonder stiksel. En toch vind ik hem erg mooi staan op dit horloge. Past niet bij elk model denk ik.

Bedankt voor het kijken, Ko

Ik vindt het allemaal wel wat hebben!

Less is minder werk. :wink: Ik vind stiksels toch mooier voor een klassieker horloge. Op een bronzen duiker of flieger mogen ze wel weg van mij.

Elke stijl heeft z’n eigen stiksels. Nette banden hebben stiksels rondom, stoere fliegers hebben dubbele stiksels, sportieve banden hebben weinig stiksels. Het is net wat voor soort band je maakt. Soms geeft het ook een leuk effect om net leer met minimalistische stiksels te combineren, zodat je een iets stoerdere look krijgt, zoals dat croc bandje uit je lijst.

Persoonlijk zie ik liever weinig stiksel.

En dan gewoon een Daytona gebruiken om je bandje te showen :}

Persoonlijk vind ik stiksel vaak maar afleiden van het horloge, dus voor mij; less is more. Daarnaast wil ik nog even zeggen dat ik jouw bandjes echt fantastisch vind. Echt een mooi aspect binnen dezelfde hobby.

Monaco Schreef:

Elke stijl heeft z’n eigen stiksels. Nette banden
hebben stiksels rondom, stoere fliegers hebben
dubbele stiksels, sportieve banden hebben weinig
stiksels. Het is net wat voor soort band je maakt.
Soms geeft het ook een leuk effect om net leer met
minimalistische stiksels te combineren, zodat je
een iets stoerdere look krijgt, zoals dat croc
bandje uit je lijst.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten (tu)

Ik heb ook wel banden zonder stiksel gemaakt, gaat prima als je ze goed verlijmt.
Wat je mooi vindt: puur een kwestie van smaak.

Ze zijn allemaal mooi Ko! De kunst is, denk ik, om de juiste combi te vinden!

Ko is van alle markten! Zonder stiksel ook erg mooi :}

Voor mij hangt het erg af van het horloge en de uitstraling die je wilt krijgen. Less is daardoor niet altijd more.

Het is, imo, afhankelijk welke klok aan het einde van jou stukje leer hangt !

Doe mij maar rondom gestikt, prachtige bandjes!

Ik ben ook gek op “met zonder stiksel” :smiley: Maak mijn eigen bandjes dan ook al jaren op die manier (ook omdat ik dat stikken een “Kl@te” klus vind).LeenPavlov
https://flic.kr/p/qQZtDz]


Zonder stiksel by [url=https://www.flickr.com/people/125103513@N06/[/url], on Flickr

Grappig, het stikken vind ik nou juist het leukst van het banden maken.
Uiteraard hangt het ook van het horloge af welk soort stiksel er bij past. Zoals een aantal van jullie terecht aangeven.
Het blijft een uitdaging precies de goede band bij een klok te maken.

Ko

(tu)

Oh nu snap ik hoe jij aan die mooie banden komt. Keurig hoor!

LeenV Schreef:

Ik ben ook gek op “met zonder stiksel” :smiley: Maak
mijn eigen bandjes dan ook al jaren op die manier
(ook omdat ik dat stikken een “Kl@te” klus
vind).https://farm9.staticflickr.com/8618/16306968
631_6e76855f43_c.jpgZonder stiksel by LeenPavlov,
on Flickr

Ik ben nog maar pas begonnen met het maken van bandjes, maar ik vind het stikken net zo leuk als Leen. Niet dus…
Vandaar dat ik vooralsnog mijn banden ook zonder stiksel maak. Ik geef toe, het is een zwaktebod, maar ik zal mijzelf er echt toe moeten zetten. Komt nog bij dat door een TIA in het verleden mijn fijne motoriek niet echt 100% meer is…
De foto’s…

Maar als ik dan zo’n band van Ko binnenkrijg, zakt de moed mij al in de schoenen…:wink:

Gewoon doorzetten Dick! Ik vind het bandje er zeer netjes uitzien. Mooi strak gesneden. Niks mis mee.

Ko