Stikstof in kast en coating bij van der Gang

Dag allemaal,

In de brochure van van der Gang las ik dat er stikstof in zijn horlogekasten zit. Weet iemand wat het nut hiervan is?

Hij gebruikt ook een coating die het horloge krasvrij maakt. Iemand een idee of deze coating ook in de gewone handel te verkrijgen is? In de fijnmechanische wereld wordt dikwijls gebruik gemaakt van coatings, misschien zit er iemand in deze sector die er een antwoord op kan geven?

stikstof neemt geen vocht (water) op, en coatings kunnen zowel op teflon als keramische basis zijn, met teflon krijg je door de lage F-factor (wrijvings factor) geen hechting met ongewilde producten, keramische componenten kan behalve hetzelfde als teflon ook als eigenschap hebben dat het extreem krasbestendig is.

Genesis

“stikstof neemt geen vocht (water) op”

Het stikstof wordt volgens mij gewoon gebruikt om de lucht (met evt. daarin aanwezige waterdamp, die mogelijk kan condenseren bij lagere temperaturen) uit de kast te verdringen. Er is geen sprake van wel of niet ‘opnemen’ van water. Als de kast niet goed dicht is kan onverminderd gasuitwisseling plaatsvinden (en er dus lucht en waterdamp vermengen met het stikstof).

Bij Kwikfit pompen ze je banden op met stikstof. Ze blijven dan langer op spanning omdat de moleculen van stikstof groter zijn dan die van zuurstof en dus minder snel dóór het rubber ‘weglekken’ (hetzij heel langzaam). Als je je banden regematig oppompt zal dus theoretisch er uiteindelijk alleen stikstof inzitten :wink:

Voor mij is dit een nieuwe materie en kan er dan ook niets over zeggen.

Ik kan Jeroen wel volgen in zijn redenering, omdat er zuurstof in lucht zit en zou kunnen roesten bij mogelijke lekken of condensatie.
Eenmaal de dichtingen niet goed meer afdichten zal ook de stikstof verdwijnen en mogelijk de kast water opnemen , is met ieder klassiek duikhorloge ook zo.
De dichtingen zijn voor de waterdichtheid het belangrijkst. Wat er in de kast zit is minder belangrijk, als de kast lekt is het kwaad geschiedt.
Voor super duikers tot 1000m en meer wordt er ook niet speciaal een gasvulling gedaan, gewoon een goede kast is voldoende.
Natuurlijk speelt exclusiviteit en speciale technieken mee in de verkoop.
Men kan altijd de vraag eens rechtstreeks aan van der Gang stellen.

Ik vraag me echt af wat het nut is van stikstof in de kast.

Anderen wezen al op verminderde kans op corrosie bij evt. binnendringen van zuurstof en water. Zijn de Van der Gang werken (ETA?) zo corrosiegevoelig dan? Overigens in industriele stikstof zit ook altijd een beetje zuurstof, maar het gehalte van zuurstof in de kast is dan natuurlijk nominaal minder.

Is stiksof beter op druk te houden ingeval van duikerhorloges? Ik weet niet of Van der Gangs duikerhorloges zijn, maar ik betwijfel dit effect. Om de druk op grote diepte in water te weerstaan kun je de kast beter vullen met een lichte niet samendrukbare olie en het uurwerk (balansveer, balans e.d) daar op aanpassen. Weet iemand of die techniek voor duikerhorloges wel eens is toegepast zodat die bestand zijn tegen grote waterdiepten?

Olievulling zit in een SINN model, maar dat is wel een Quartz…

“Is stiksof beter op druk te houden ingeval van duikerhorloges?”

Als het bij autobanden zo is zal het bij rubberen horlogedichtingen ook wel zo zijn. Overigens neem ik aan dat de horlogekasten niet op ‘overdruk’ staan en dat de kasten voor het dichtschroeven meer met stikstof worden ‘gespoeld’…

Wellicht kan Van der Gang eens uitleggen waarom hij stikstof gebruikt. Als alleen maar wordt gespoeld zie ik voorlopig nog minder het nut. Zijn afdichtingsringen nog steeds van rubber tegenwoordig? Als je de ring inert maakt voor corrosie heb je immers hetzelfde resultaat. Teflon?

acour_jeroen Schreef:

Olievulling zit in een SINN model, maar dat is wel
een Quartz…

Ik heb het inmiddels gezien; de “HYDRO” techniek genaamd.

Sinn gebruikt verder een hygroscopisch zout in combinatie met argon gas in de kast om vochtproblemen tegen te gaan.