Alleen hi-beat uurwerken komen optisch in de buurt van een glijdende illusie maar je hoort ze nog steeds tikken. De meeste “gewone” medium beaters zijn overduidelijk mechanisch.
Seiko maakt ze. Mijn schoonmoeder heeft er eentje. Inmiddels heb ik ook een stille van een el cheapo merk (vraag me niet welke) in de woonkamer. Gewoon even zoeken op het www.
Daarom snap ik niet waarom solar horloges dat niet gewoon hebben. Die zouden het makkelijk kunnen hebben in mijn optiek.
Nee. Quartz heet zo vanwege t kwarts kristal. Die heeft een stemvork niet.
Het eerlijke antwoord is dat de Bulova horloges met een 262kHz quartz uurwerk er in vrij vloeiend lopen. Die tikken nog steeds, maar dan 16 maal per seconde. Of je ze hoort of niet is een goede vraag, ik ben bijna vijftig, dus ik hoor ze niet.
Dus als @Knutselkoning de Precisionist noemt moet je je er wel van vergewissen dat je niet zo’n mechanische faux pas scoort, want Bulova heeft de laatste tijd nogal eens een horloge onder de verkeerde naam uitgebracht met een standaard Miyota mechanisch uurwerk er in, wat ik een blamage du merde vind. 262kHz quartz dus. Dat moet je hebben.
Maar de nu plus utra onder de geruisloze en traploos voortglijdende uurwerken is inderdaad (Grand)Seiko Spring Drive.
Wat is je budget?
Ik stel deze voor:
Hoewel ik mn Bulova stemvork horloge ook echt niet op mn nachtkastje wil hebben.
Bzzzzzzzzt
Deels moet ik je gelijk geven, want er zijn ook quartz uurwerken met het principe van een stemvork.
Wat bedoel je daarmee?
Cool, dat is een tussenvorm die ik nog niet kende