Stil quartz uurwerk

Op mijn nachtkastje staat deze wekker van Braun BC03 Braun classic analogue alarm clock  - black – Braun Clocks DE er zit een quartz uurwerk in, maar de wijzer ‘glijdt’ ipv ‘tikt’. Weet iemand of deze techniek ook in horloges is terug te vinden?

2 likes

Jazeker, automatische uurwerken hebben een glijdende secondenwijzer.

Springdrive en stemvorkuurwerken overigens ook

1 like

Stemvork horloges. Nagenoeg allemaal met een Bulova uurwerk. Zoek maar eens op Omega f300Hz

2 likes

Ik bedoel dus quartz uurwerken die ‘glijden’.

1 like

Stemvorkuurwerken zijn in feite quartz.

Zoek maar eens op Bulova Accutron op YouTube

2 likes

Verder heb je nog elektronische uurwerken. Die hebben batterij die de energie vrijgeeft, maar verder wel een mechanisch uurwerk. Een soort hybride uurwerk dus. Maar die stammen vrijwel allemaal af van voordat de quartz techniek bestond zoals we die nu kennen (voor zover mij bekend is tenminste)

1 like

Oké misschien off topic.

Maar ik word knettergek van mijn wandklok met tik tak uurwerk.

Weten jullie van moderne klokken met glijdende wijzers??

6 likes

Jazeker :point_down::watch:

Bulova Precisionist uurwerken

10 likes

Vaak hebben wekkers een grotere capaciteit batterij erin zitten.

In principe zou de secondewijzer van elk Quartz horloge kunnen glijden ipv tikken, ware het niet dat dit veel energie kost. Dan zou je elk half of jaar een nieuwe batterij moeten plaatsen.

2 likes

Zoek naar een dead second uurwerk zou ik zeggen :wink:

Lekker rustgevend vind ik. :hugs::pray:

Addiesdive AD2030, zo’n €60,- op Ali. Leuk horloge!

Ik heb een Karlsson wandklok, quartz met glijdende/sweep seconde wijzer.
https://www.presenttime.com/catalog?tn_cid=2&tn_fk_cf=Wall+clocks&page=3

Niet echt glijdend, maar kleine stapjes. Vaak een stuk of 6 per seconde.

1 like

Ja zeker , Google op ’ meca quartz '. Het merk ’ Wolbrook/ Douglas ’ bijvoorbeeld heeft verschillende leuke in hun collectie voor niet al te veel geld. Succes

100% stille kwarts uurwerkjes bestaan niet, het zijn de kastjes eromheen die erin slagen om het geluid te dempen, of niet.

Zit er een stekker aan? Dan denk ik dat het geen kwartsuurwerk is

• Synchronous clocks rely on the 50 or 60 Hz utility frequency of the AC electric power grid as a timing source, by driving the clock gears with a synchronous motor. They essentially count cycles of the power supply. While the actual frequency may vary with loading on the grid, the total number of cycles per 24 hours is maintained rigorously constant, so that these clocks can keep time accurately for long periods, barring [power cuts]

(Wikipedia)

Nee, batterij

1 like

Tof spul! Ik ga hier eens in duiken :grin:

Alles wat mechanisch loopt is te horen wanneer er een blokkering/stappenregelaar in zit, zelfs die silent sweep klokken zoemen en ratelen.
(uitzondering is de Seiko Spring Drive, met een electromagnetische rem).

En een optie kan een LCD scherm zijn, dat beweegt niet.

1 like