Stipto 25 Jewels

Goedenavond,

Ik heb een tijdje geleden dit horloge geerft van mijn opa, maar kan hier nergens informatie over vinden.
Ik heb een aantal posts gezien op het forum maar niet met duidelijke informatie.
Heeft iemand enig idee?
Bouwjaar: ca. Jaren 60?
Bvd.

Frank

1 like

Leuke 60-er jaren dresser. Voor jou zeker leuk omdat het een erfstukje is. Zuinig op zijn en af en toe dragen. Misschien een beurtje laten geven; in 60 jaar tijd gaan ingedikte olie en vuil best wel hevige slijtage veroorzaken. Als je er achter kunt komen wat voor uurwerk er in zit, kun je het typenummer meestal wel terugvinden op de site van Dr. Ranfft. http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk
Als je daar de gegevens vindt van het uurwerk, zegt dat meestel wel wat over de tijd waarin het horloge geproduceerd is.

Ik heb er ook eentje. Een Stipto Sport.


Weliswaar een kleintje, 27,4mm, maar als verzamelaar van mooie vintage klokjes heb ik niks tegen dames exemplaren. Er zit een mooi ETA2336 uurwerkje in.

Zo goed als de ETA uurwerken gedocumenteerd zijn, zo slecht is er iets te vinden over het merk Stipto. Ik heb al een paar keer serieus gezocht naar referenties. Doorgaans is Google mijn beste vriend daarbij, maar over Stipto vind ik niks. Zelfs de database van Mikrolisk geeft geen antwoord. Als je gaat zoeken op het web, vind je best wel een aantal Stipto horloges ter verkoop aangeboden, uiteraard ook op e-Bay en Catawiki, maar ook daar vind je geen echte info over het merk.

Waarschijnlijk is Stipto een van de vele kleine Zwitserse horlogemerken geweest die aan het einde van de 60-er jaren van de vorige eeuw ten onder zijn gegaan aan de komst en de concurrentie van de goedkope Japanse quartz horloges, ook wel bekend als de Quartz Crisis.
Wat niet wil zeggen dat het geen kwaliteits horloges waren. Een ETA uurwerk bouw je niet is als je goedkope troep op de markt zet.

Nogmaals, @flawrenss, wees zuinig op je mooie erfstukje en ik wens je veel draagplezier.

3 likes

@Lexaf hartelijk dank voor de info, een beurtje is zeker geen slecht idee. Zuinig ben ik er zeker op!

1 like