Toen het Chinese horloge aankwam verwonderde het me dat het doosje een magnetische sluiting had.
Je moet een horloge toch weg zien te houden van magnetische voorwerpen ?
Ik besloot een test te doen met een oude Russisch compas.
Het compas in het doosje geplaatst.
Klep sluiten, de wijzer draaid meteen naar de sluiting, dat betekend dat het horloge een poos in het machnetische veld heeft gelegen.
Het doosje maar niet meer gebruiken voor een horloge.
Het horloge boven het compas gezwaaid geeft onmiddelijk een uitslag van de compaswijzer, na een paar dagen wordt dit een stuk minder.
Er wordt nog een test gedaan met een Alfex horloge waar ik al drie jaar ruzie mee heb.
Het is een automaat,maar je moet hem altijd eerst flink opwinden, hij loopt dan zo,n twintig tot vierentwintig prima.
Hierna begint de balans zichtbaar te hakkelen, en als je hem niet handmatig opwind loopt hij tien minuten per dag achter.
De wijzer slaat meteen fors uit,twee keer zoveel als het chinese klokje bij ontvangst.
Een poging de Alfex te demagnetiseren met dit apparaatje haalt weinig uit, voor horloge gereedschap prima, maar voor grotere voorwerpen niet geschikt.
Maar eens uitzoeken waar ik het horloge kan laten demagnetiseren.
Groet. Chris
Die Seagull uurwerkjes doen het prima.
Het is wel jammer dat dit uurwerk kaliber een verkleinde balans heeft,hij tikt ook een stuk sneller dan de andere.
Groet. Chris
In het kleine demagnetiseer apparaat zit aardig wat kracht, je voelt flinke weerstand als je het horloge boven het apparaat beweegd.:S
Horlogemakers gebruiken een kastvormig apparaat,waarin het horloge geheel verdwijnt.
Ik ga wel eens langs de Breitling dealer,die hier vijf kilometer vandaan zit.
In ieder geval bedankt voor de tip Jan.(tu)
Groet. Chris
Wat ik hier heb/gebruik is een oude Tandy 220Vtransfo zonder secundaire windingen,een U-kern.
Die heeft een open spoelen-/electromagneetsysteem en de krachtlijnen van de polen gaan door de lucht, daarop wordt het de demagnetiseren voorwerp gelegd…
Heb er goede resultaten mee.
Als dit gereedschap is om beeldbuizen te demagnetiseren,heb ik misschien kans dat ze zo’n apparaat ook bij een tv reparatiebedrijf gebruiken?
Dit zal wel een stuk goedkoper zijn dan de Breitling dealer,
Dat kan, maar je moet in een “oude” zaak binnenstappen, die flatscreens hebben dit niet nodig!!!
Indien nodig kan je me altijd mailen…
Oh ja nog vergeten, maar er zijn ook systemen gebaseerd op draaiende magneten: een magneet in een doosje op een as gemonteerd… ik vind dat die niet zo sterk demagnetiseren…