Stof/verontreiniging in nieuw horloge acceptabel?

Ik ben al een tijdje weg van het design van de Spinnaker Bradner (SP-5062-05). Ik heb er eerst een geprobeerd te bemachtigen via het blauwe deel, maar daar kwam helaas de uitvoering zoals ik hem graag wil hebben niet voorbij. Om dat het prijsverschil tussen nieuw en 2ehands niet zo groot was maar besloten om hem gewoon nieuw te kopen. Via chrono24 een officiële dealer gevonden die de juiste uitvoering tegen een goede prijs kon leveren.

Plaatje:

Helaas bleek bij ontvangst dat er stofdeeltjes aan de binnenkant op het glas zaten. Ik heb hier over contact gehad met de verkoper en die stelde voor dat ik het horloge zou terugsturen en dat ze mij een nieuwe op zouden sturen. Helaas bleek dat de juiste uitvoering niet meer op voorraad was dus ik moest even geduld hebben. Na 1,5 week ontving ik een mailtje dat het nieuwe horloge onderweg was. Deze heb ik eind vorige week ontvangen maar ook bij het 2e horloge bleek verontreiniging aan de binnenkant van het glas te zitten.

De communicatie met de verkoper verloopt wat moeizaam vanwege de taalbarrière, maar tot nu toe probeert de verkoper echt wel om het probleem op te lossen. Maar ik begin me inmiddels af te vragen of ik misschien te kritisch ben? Ik heb verschillende horloges en geen van hen had viezigheid aan de binnenkant. Of heb ik met mijn andere horloges misschien geluk gehad en komen stofdeeltjes in het horloge wel vaker voor?

2 likes

Het is ook wel een beetje merk afhankelijk. In deze prijsklasse kan je niet al te veel verwachten van de afwerking en assemblage, maar je wilt het niet zien bij een nieuw horloge

5 likes

Dit dus. Als het echt dwarszit kan je vast een horloge goeroe hier op het forum vragen een blaasbalgje er overheen te puffen om het te verwijderen. Misschien dat er ook wel juweliers zijn die dat aan durven…

2 likes

Nja voor elk merk onacceptabel vind ik. Is inderdaad geen wereld-ingreep hoor. Even naar een horlogemaker en je staat 5 minuten later weer buiten.

1 like

Zeker. En bij Omega en Rolex heb ik het ook zien gebeuren op t forum

1 like

Het gebeurt nu eenmaal. Zelfs bij horloges van 30k. Gezien de prijsklasse ben je, naar mijn mening, te kritisch. Dat neemt niet weg dat het een simpele oplossing is om bij een lokale horlogemaker of zelfs juwelier die een horlogemaker heeft, het schoon te laten maken. 10-20 min werk.

2 likes

Zag laatst op yt filmpje over de nieuwe oyster perpetual en die had serieus veel stof er in zitten, mijne is gelukkig schoon dus hangt er maar net van af.

1 like

Los van de stoffige discussie ( :drum: ), het is een mooi horloge!

1 like

Los of het 20000 of 200 euro kost, ik zou het onacceptabel vinden, en de verkoper blijkbaar ook, aangezien er een nieuwe is gestuurd.

1 like

Wel raar dat hij dan de 2e niet even goed controleert voordat hij die eruit stuurt…

1 like

Spinnaker staat niet bekend om z’n geweldige qc, ik heb ook ooit een Spinnaker nieuw gekocht en daar zat de wijzerplaat helemaal scheef in. Omdat het horloge ook niet meer op voorraad was heb ik er verder geen werk van gemaakt.
Laatst was de batterij leeg en moest het horloge toch open, dus heb ik die wijzerplaat toen zelf maar even recht gelegd.

Stofjes zijn in principe best te verwijderen, het is geen kras op de wijzerplaat ofzo. Misschien is een tripje naar de horlogemaker de makkelijkste optie.

1 like

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik begrijp uit de reacties dat dit blijkbaar bij alle prijsklassen kan voorkomen, maar of het acceptabel is daar zijn de meningen wat over verdeeld.

Er wordt een aantal keer aangegeven dat stof verwijderen een vrij eenvoudige ingreep is voor een horlogemaker. Ik durf het i.v.m. de garantie niet aan om dit op eigen initiatief te doen. Ik kan misschien de verkoper vragen of hij het horloge even door een horlogemaker onderhanden wil/kan laten nemen. De verkoper is een juwelier maar mogelijk hebben ze een eigen horlogemaker.

duur of niet duur, het is eigenlijk niet zo heel complex om stof te verwijderen alvorens sluiten… jammer genoeg (inderdaad bij dure en goedkope horloges) komt het voor. Eenvoudig, simpel te voorkomen en kost weinig tijd. Jammer dat zo’n eenvoudige stap wordt overgeslagen om dit te voorkomen.

Ik weet dat dit de oplossing is voor alle problemen omdat er nog meer factoren meespelen, maar toch…

1 like

Als je goed genoeg kijkt (met een loupe of op een macro-foto) zie je bij bijna elk horloge wel kleine stofjes, deeltjes of onregelmatigheden op de wijzerplaat. Ik vind het pas een probleem als het in het oog springt bij normaal gebruik van het horloge (de tijd aflezen van zo’n 30 cm). Dat staat voor mij eigenlijk los van de prijsklasse van het horloge.

1 like

Dit dus…

1 like

Waar zit het stofje dan op deze foto? (ik zie em echt niet snel)

1 like

Het plaatje is niet mijn foto maar een standaard verkoop foto. Zou wel erg zijn als daar ook stof op zou zitten.
Dit is wel mijn foto:

Het lijkt alsof het glas daar is vastgepakt met een vies handschoentje aan ofzo.

Ik ben helemaal vergeten om te vermelden hoe het is afgelopen :sweat_smile:

Het 3e horloge dat ik heb ontvangen is waarschijnlijk het eerste horloge wat ik heb ontvangen maar dan schoongemaakt. Wat mij betreft een prima oplossing. De verkoper had ook beloofd om de door mij gemaakte verzendkosten terug te betalen maar dat is na er meermaals om gevraagd te hebben nog altijd niet gebeurd. Ik vermoed dat dit ook niet meer gaat gebeuren dus dat is wel een beetje jammer.

Maar goed ik heb nu gelukkig wel een stof vrij horloge :smiley:

5 likes

Tot mijn grote verbazing ontving ik gisteren ineens de betaalde verzendkosten terug van de webshop :smile:

Werkelijk geen idee waarom ze na, maanden na de laatste keer dat ik contact met ze heb gehad, ineens uit zichzelf alsnog het geld overgemaakt hebben. Maar ik ben er blij mee. En ze hebben zich uiteindelijk wel aan hun woord gehouden.

7 likes