Stofje/haartje onder horlogeglas

Ik overweeg een tweedehands Longines Bigeye te kopen. Tijdens het bekijken van het horloge ontdekte ik een heel klein haartje/stofje onder het horlogeglas. En als je dat eenmaal hebt gezien, dan zie je het continu.

Ik heb de AD gebeld en die adviseert het horloge op te sturen naar Longines. Er zit nog ruim 4 jaar garantie op namelijk.

Ik kan me echter niet voorstellen dat Longines dit onder garantie gaat herstellen. Ook heb ik een horlogemaker gebeld. Die wil het weghalen, maar daarvoor moet het uurwerk eruit. Geen idee wat de gevolgen m.b.t. de resterende garantie daarna is.

Wat is jullie ervaring met het bovenstaande? En wat zouden jullie adviseren?

Andere kopen

8 likes

Dan ben je gelijk je garantie kwijt.

1 like

What he says:

Je wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Je zou dit horloge niet overwegen anders. Goedkoop is duurkoop. Er is een reden dat er al vuil in zit. Links laten liggen en doorzoeken.

2 likes

Waarom niet? De bigeye zou stof en waterdicht moeten zijn, dus als daar stof of haar in rondzwerft is dat een fabricagefout, in mijn optiek. Helemaal dial side. Theoretisch, als je in een kattenfabriek met open kroon rondsjokt zou er wellicht iets in het uurwerk kunnen geraken via de stam, maar dial-side? Hmmm.

Garantie is garantie. Tenzij je de koper niet vertrouwt en vermoedt dat er onoirbare dingen met dat horloge gebeurd zijn zou Longines dat gewoon moeten honoreren.

4 likes

Nou ben ik hier - wijzerplaten, wijzers en glaasjes brandschoon krijgen - op zich redelijk goed in. :innocent: Maar die garantie is wel een ding. Ik heb al enkele malen mensen met vergelijkbare issues doorverwezen; zelfs onlangs een gloednieuwe Speedmaster Pro die na 1 keer opwinden niet meer wilde lopen. Lekkere QC daar, nog steeds… Goddank wond ik hem zelf niet op, maar de eigenaar. Was weer een heel ander verhaal geweest anders… Ik kan hem dan wel open maken, maar kan beide partijen daarmee enorm in de nesten werken.

Lekker laten liggen en een andere zoeken. :ok_hand:

4 likes

Kort maar krachtig, dank. Ik vind ze nieuw te prijzig en tweedehands worden ze weinig aangeboden.

Eens, ik vind een nieuwe te duur. Maar volgens mij schrijf ik niet dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Ik kijk naar een nette, in nieuwstraat verkerende Bigeye uit 2024 met een prijs die daarbij past.

1 like

Dank voor je bericht. Ik ga nog eens schakelen met S&C morgen.

Verkoper vertrouw ik overigens. Heb in ieder geval geen reden om aan te nemen dat hij niet te vertrouwen is.

Heb je er al eens bij de AD om korting gevraagd?

1 like

Degene die ik op het oog heb is eind 2024 geleverd door S&C, maar staat nu particulier te koop.

Andere zoeken: bij garantie claim wordt aangegeven dat ie eerder is open gemaakt en dus geen garantie…

1 like

Maar niet als ie door S&C of Longines zelf opengemaakt lijkt mij.

Dan wil je hem ook niet, want er was iets aan de hand waardoor ie open moest…

3 likes

Respect voor je denkwijze. :saluting_face::+1:

1 like