Op een rommelmarkt in Barneveld stuitte ik op een gekneusd zakhorloge met een naam die we tegenwoordig dagelijks horen of lezen.
Het horloge miste het glaasje,de wijzerplaat en de kast flink beschadigd, een goedkoop uurwerkje, en wilde ook nog niet eens lopen.
Wel was het horloge groot, zwaar en van zilver, ik mocht hem voor 25 euro meenemen.
Het horloge heeft een diameter van 56mm, gewicht van 120 gr.
Opwinden via de kroon, voor het verstellen van de wijzers even het knopje op 11 uur indrukken
Thuis gekomen werd het horloge beter bekeken, op de stofkap staat Half Chronometer
Na het openen van de stofkap kon het uurwerkje beter bekeken worden.
.
Op de rommelmarkt dacht ik met een goedkoop Roskopf of cilinderuurwerkje te doen te hebben, maar dit ziet er toch wel beter uit.
Er zitten zowaar minimaal 6 lagersteentjes in voor de asjes, maar in het anker zitten stalen pennetjes.
Het complete balanssysteem zit zo te zien op een aparte grondplaat en lijkt demontabel te zijn voor servicewerkzaamheden zonder het complete uurwerkje te demonteren.
De speling tussen balanssysteem en uurwerkje is te regelen via een lange schroef.
Nadat ik de balansbrug had losgedraaid bleek de brug niet met een paspennetje te zijn verankerd, en na de brug voorzichtig naar boven te hebben gedraaid begon hij vrolijk te tikken.
Zonder verder iets gedaan te hebben loopt het stokoude klokje nu minder dan een minuut per dag uit de maat.
Een nieuw glaasje werd gelukkig ook snel gevonden.
Ik schat dat het horloge rond 1900 is gemaakt
Aan de beschadiging van het achterdeksel is te zien dat het uit twee stukken is opgebouwd.
Als je met dit horloge op zak een volle bus in stapt, is de kans groot dat je binnen de kortst mogelijke tijd ruimte genoeg hebt, hij tikt wel heel erg hard.
Met vriendelijke groet.
Chris