Stom, stom

Het is dan toch gebeurt. Douchen op de camping en je handdoek en horloge (Meistersinger day-date) op de een plankje gepropt. Gedouched. Kraan uit, handdoek pakken en ‘klats’ horloge van 1.80 mrt op de tegels. Het verwonderd me dat het horloge -na het dagen nauwkeurig in de gaten te houden- normaal lijkt te lopen. (Nu kan ik ivm de einzeigeraanduiding dat natuurlijk niet tot op de seconde bepalen)
Vraag: Heb ik toch nog geluk of moet ik er mee naar de horlogemaker om toekomstige problemen te voorkomen?

4 likes

Pfffff :nauseated_face: gelukkig geen zichtbare schade. Voor de rest zou ik het echt niet weten.

1 like

Ff afwachten tot morgenochtend en als het horloge nog op tijd loopt , dan heb je waarschijnlijk mzzl gehad ( laten we het hopen).

1 like

Balen zeg!
Daarom gaat er bij mij op vakantie ofzo altijd n horloge mee wat onder de douche mee kan :smirk:

Wat betreft je Meistersinger, als je em vrijdag in een kast neer legt en maandagochtend loopt ie niet, dan heb je een probleem :wink:

Alle gekheid op n stekkie. Bij n horlogemaker langs en even aan n timegraph kan al indicatie geven of er iets niet goed loopt. Zelf nog even opletten of de dag en datum correct verspringen, en of het handmatig ook gaat.
Als alles werkt, zou ik t zo laten.

Verder weet ik niet hoe oud je horloge is, maar misschien dat t overwegen waard is om n service beurtje tegen aan te gooien? Eventuele euvels komen dan ook aan t licht.

5 likes

Pff…hopen op de “Duitse degelijkheid”!

Bedankt voor je reactie. De dag was niet precies op positie. Na doordraaien van een week lijkt het weer oké.

Jawohl,

1 like

Misschien handig om even open te laten maken als het een mechanisch horloge betreft zonder zicht op het uurwerk. Hoewel ik geen horlogemaker ben kan ik me herinneren dat onderdeel van de schok beveiliging is dat de houder van het balans juweel los zou moeten laten bij een goede schok.

Hoewel volgensmij het geheel dan tot stilstand had moeten komen. Maar dat kunnen de deskundigen hier beter vertellen.

1 like

Dank voor je reactie

dat klopt niet. Er zit een veertje zodat de deksteen een beetje kan meebewegen. Er moet niks loslaten want dan is de klap te groot geweest.

2 likes

Hier een mooi filmpje hoe een shockproof horloge werkt. Vooral bij het 2e voorbeeld van KIF wordt de werking goed gedemonstreerd

9 likes

Ik vind het nou al de leukste post van het afgelopen weekend.

2 likes

Leerzaam filmpje, dank je wel. :+1:

1 like

Als de wijzers niet los zijn gekomen, geen barst in het glaasje, een dikke bluts in de kast en na een aantal uren goed blijft lopen, is er vrij weinig aan de hand… lijkt mij.

2 likes

Probleem zit’m -zo bleek- in het niet meenemen van de ring met de dagaanduiding. Is dus naar de horlogedokter. €?

1 like

Opnieuw afstellen van de datumring. Als er niks vervangen hoef te worden, 2 tientjes kosten… tenminste dat vraagt mijn horlogemaker ervoor…

1 like

Meistersinger; Heb ‘m nog niet retour, (want samen met een paar andere zaken, zoals een nieuw glas voor een Oris big-crown pointerdate bicolor - dus kosten nog onbekend. Ik wilde een origineel plexi van Oris en dat duurt nog even…) ik laat het weten.

2 likes

Dat was de laatste keer camperen dus! :wink:

1 like

Oplettend van je, :smile: