Stom stommer enz.!

Misschien heel erg stom, maar ik wil jullie dit kleine verhaaltje niet onthouden:
Ik kocht de afgelopen week een Lings Chrono, via markplaaats, en bij mij in de buurt, dus vanmorgen opgehaald, loopt perfect, ziet er goed uit, vlgs mij alleen een goeie poetsbeurt nodig. Thuis aangekomen, meteen de poetsspulletjes gepakt, en snel poetsen. Klets, en de Lings valt op de stenen vloer. deksel ervanaf, en wat ik meteen kon zien, balansveer gebroken.
"§$&%&$/%$§"$§, meteen naar kerkrade, en de horlogemaker dit probleem voorgelegt, hij maakt het horloge open, en zegt, maar meneer, dit is een nepper!!!
Ik naar huis, tamelijk geiriteerd, en maak het gewraakte horloge weer open, lig er wat aan te frunniken, er daar springen tamelijk wat onderdelen me om de oren. Begin de zooi maar bij elkaar te zoeken, en gooi alles boos weg!!!
Wat rustiger toch eens op internet gaan zoeken, dan,grote twijfel, dan zeer grote twijfel, fotos van internet vergeleken,met dat wat nog rest van de Lings, een vreemd gevoel maakt zich van mij meester.
En ja hoor, vlgs mij heeft de horlogemaker, zich toch heftig vergist.
En ja hoor, nu heb ik een mooie lings zonder uurwerk.

lege achterkant.
voorkant welbekend.
gr. john

Scherp muurtje…

Vreemde horlogemaker dat hij meteen roept dat het een nepper is. Helemaal van dit merk en met dat uurwerk.

Maargoed, weer iets geleerd! Gewoon rustig te tijd nemen wanneer je met horloges bezig gaat. Helemaal wanneer je gaat poetsen of wanneer je het horloge open gaat maken.

Hoe krijg je trouwens een balansveer gebroken door een val? Lijkt me eerder dat de balansas dan gebroken is.

Trouwens zonde dat je alles zo hebt weggegooit. Nu kan je er waarschijnlijk helemaal niets meer mee…

Knap dat alles op de foto’s scherp is, behalve het horloge zelf :slight_smile:
Je horlogemaker heeft wel degelijk gelijk hoor, zo’n Lings 21 prix is een pseudo chrono, een goedkope
nep uitvoering van een chronograaf, je kan er helemaal niks mee meten.
er zit alleen een hevel op, die als je de pusher indrukt de balans zelf stopt, het hele uurwerk valt dan stil,
inclusief de sub dial.
met die andere pusher haal je de handrem weer van de balans en gaat het uurwerk weer lopen, dat het horloge
dan uiteraard achter loopt is duidelijk :slight_smile:
je koopt ze al voor een habbekrats op eBay , mijn advies, weggooien of eventueel bewaren voor onderdelen
als je nog van plan bent , om er nog één te kopen.

die subdial geeft ook helemaal niks aan, zit er voor de show op.

ook geen lagersteen te bekennen in dit caliber, 't ziet er nog netjes uit verder, omdat ik 'm nooit draag
zou er ook niet graag mee gezien willen worden, ligt ergens tussen mijn overige nep horloges.

weer wat geleerd… :slight_smile:

Ik zie net dat ik zelf ook zo’n ding heb, in mijn “rommeldoos”. De balansas is gebroken, zal er wel nooit aan toe komen om dat te repareren… (eerst maar eens een triebniet kopen als ik dat wil gaan doen…)

mensen …wat een prachtig verhaal! hier kan ik nou van genieten. Jammer voor je horloge micjam, maar het verhaal is natuurlijk onbetaalbaar. Voor de rest…eurokaart masterkaart!

Ha

Ik heb toevallig ook zo’n lings chrono liggen.
Dacht altijd dat het een heel goedkoop ding was voor kleine kinderen.

wat is er zo bijzonder aan dan welke site heb jij gekeken.

Groet
Arie

Anekdote:
Het was volgens mij de eerste zomer dat ik begonnen was met verzamelen, de enige kennis die ik had zat in de Cooksie Shurgard encyclopedie, niet in mijn hoofd. Ik liep te speuren op een franse rommelmarkt en zag een echte Cimier Sport liggen! Met pushers en alles!!! Kostte een tientje, mijn vrouw wilde 'm mij absoluut kado doen, helemaal mooi, ik was in de zevende hemel!
Ik had nog geen gereedschap bij me (nu heb ik altijd wel een kastenopener in de auto liggen) en ik dacht dat ik een mooi chrono had gescoord! Tot ik in het vakantiehuisje aangekomen met een mesje de achterdeksel opende. Dikke kras achter op de deksel natuulijk maar gelukkig geen snee in mijn vingers dus dat was een meevaller.
Toen zag ik het uurwerk en ondaks dat ik van vrij weinig wist was het een enorme domper. Helemaal niet een mooi uurwerk zoals op sommige foto’s maar net zo iets als Andre… Ik dacht dat ik genept was.
Maar zo zit dat nou eenmaal met Cimier’s en Lings-en, het is eenvoudig, loopt in principe als een trein maar het uurwerk is zo simpel als wat. De “chrono” werkt inderdaad doordat er een palletje tegen de balans aan komt en het hele uurwerk stopt… Dat was een leerzaam moment en als ik de reacties lees (“die heb ik ook”) ben ik niet de enige die zo’n moment heeft gekend.
Toch leuk om te lezen, hoewel ik het erg jammer voor je vindt John, enne… die zoekfunctie op het forum is er niet voor niets, lees deze post eens (ik moest er weer heel erg om lachen): http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,28541,28541

Eens kijken of er nog meer mensen zijn zoals wij? :smiley:
http://antiek-kunst.marktplaats.nl/antiek-horloges/97113789-cimier-herenhorloge.html

Dus volgens u is deze lings helemaal niks waard? want ik heb er ook zo een Lings 21 prix 18K 0.750. Of wat is deze nog volgens u van waarde?
mvg Mathias

Idd erg mooie plantenbak!! :wink:

Erg vervelend,…allemaal… op naar de volgende! (tu)

Zie het gewoon als een leermoment. :smiley:

Denk dat ie dat 4 jaar geleden wel heeft gedaan :wink:

Oei, duur verhaaltje.

Horloges voorzien van deze uurwerken / penanker kwam je vaak tegen in de horloges die je op de kermis kon winnen.
Een andere opbergplaats dan inderdaad de prullenbak is er niet.

Gr Jan

John, auw k#t die je bent… :smiley: :wink:

Verder wel alles goed?

Bedankt voor je verhaal.

Gr. Roel

Best leuk toch zo’n Lings, ook als is het niets waard en is het uurwerk niet bijzonder. Het staat toch voor een stukje horloge historie. Ik heb weleens gelezen dat ze in Amerika serieus verzamelt worden.

Tom Koerts Schreef:

Denk dat ie dat 4 jaar geleden wel heeft gedaan :wink:

Bwehoehahahahahaha… is het al 2011?

Gr. Roel

Krabong Schreef:

Tom Koerts Schreef:

Denk dat ie dat 4 jaar geleden wel heeft gedaan
:wink:

Bwehoehahahahahaha… is het al 2011?

Gr. Roel

Jij ook al!!

Geweldig dit,… ik had John al een berichtje gestuurd!!! Krijg er net eentje terug… zodoende kwam ik er achter dat het 2011 is.

:smiley:

(:smiley: