Stond in het NRC van 8 sep

Dit stond in het NRC van 8 september.
Wat is hierop jullie commentaar?

IWC-horloges in Nederland erg in trek

AMSTERDAM (ANP) - Steeds meer Nederlanders mogen graag een prijzig horloge aanschaffen, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van het luxemerk horlogemerk IWC. De laatste twee jaar is de verkoop in Nederland van de mechanische horloge van IWC met 60 procent toegenomen.

Dat vertelt general-manager Olav Westerwoudt. IWC heeft horloges met een instapprijs van 2500 euro en eindigen bij ongeveer 260.000 euro. De gemiddelde verkoopprijs in Nederland ligt rond de 9000 euro, blijkt uit de cijfers. Ten opzichte van andere landen heeft IWC in Nederland het hoogste marktaandeel en worden van dit Zwitserse merk relatief gezien dus de meeste horloges in Nederland verkocht.

Dat komt volgens Westerwoudt onder meer omdat Nederland wat heeft in te halen. De markt van mechanische horloges in Nederland groeide afgelopen twee jaar met 30 procent. ,In een traditioneel horlogeland als Italië is het heel normaal dat iemand meerdere horloges heeft. Hetzelfde geldt eigenlijk voor België. In Nederland ligt dat aantal gemiddeld op nog maar twee per persoon. Dat aantal groeit nu’’, aldus Westerwoudt.

De laatste twee jaar groeit de omzet ieder jaar met ongeveer 30 procent. Omdat het meestal gaat om beperkte oplages worden er vanuit de thuisbasis in Schaffhausen in Zwitserland nu meer klokjes beschikbaar gesteld voor Nederland. Westerwoudt: ,Normaal moet ik het verdelen over ons werkgebied, de Benelux en Scandinavië, maar de vraag is nu zo groot dat Nederland er nu net wat meer krijgt van iedere serie.’’

zeer goede ontwikkeling nederland is eindelijk wakker prachtig merk overigens staat hoog op mij wishlist

Maar dan wel de “Big Pilot”

Volgens mij is dit gewoon leuk nieuws. En niet alleen voor IWC; ik kan mij trouwens ook niet voorstellen dat alleen IWC hier de vruchten van plukt.
Naar aanleiding van dit artikel vraag ik mij trouwens wel af hoe het is gesteld met het typisch Nederlandse Calvinistische wijsvingertje! :wink: