Stoppen van omega uurwerk

tja de titel zegt het eigenlijk al…
ik heb voor mijn vriendin een omega de ville gekocht.
hij heeft geen secondewijzer en de diameter is 20-22 mm.
de leeftijd weet ik zo niet, maar ik denk dat hij uit de jaren 60 is.
als je hem opwind, dan voel je op een gegeven moment overslaan. ik neem aan dat dit een oort overlaadbeveiliging is?
eigenlijk houd hij heel goed de tijd, maar op een gegeven moment stopt hij gewoon.
vandaag geprobeerd: helemaal opgewonden en elk uur checken. na ca 7 uur had hij een kwartier stilgestaan. in dit geval heb ik hem een tikje achter op de kast gegeven en toen ging hij weer lopen.
om de pols van mijn vriendin lijkt hij ook weer na een kwartiertje uit zichzelf opnieuw te beginnen.
dit is echter volgens mij niet altijd zo.
zit ik nou in de goede richting te denken als ik zeg dat de veer misschien kapot is?
andere oorzaken?
uiteraard ga je een omega niet weggooien, dus zal hij gerepareerd gaan worden.
moet ik vast een nier in de uitverkoop doen, of zal het meevallen?
weet iemand een goede horlogemaker in tilburg of omstreken?

hopelijk heeft iemand een antwoord voor me, want zo kan mijn vriendinnetje hem natuurlijk niet dragen…

mark

Beste Rhaco,

Misschien moet ie gewoon een onderhoudsbeurt, maar als ik het zo lees is de veer hoogstwaarschijnlijk stuk. (gaat het “overslaan” gepaard met een kort “zippend” geluid ?).

Als dat zo is dan kan bijna elke horlogemaker 'm repareren en de prijs zal bij niet-merkgebonden horlogemakers echt wel meevallen. (gangbare prijzen voor het vervangen van een veer = tussen 20 en 35 Euro).

Met Geruststellende Groeten,

Morse.

Ik heb hetzelfde euvel gehad met een wekker horloge. Daar bleek het lipje op het veeruiteinde van de opwindas geschoten te zijn, waarschijnlijk had ik hem te strak opgewonden (dom) uiteindelijk heb ik toe toch de veer weer op de as kunnen brengen. Hangt echter wel af van het caliber of de veerbus makkelijk te verwijderen is zonder het caliber helemaal uit elkaar te moeten halen. Bij veel Poljot calibers zit het opwindgedeelte in een complete unit die je uit het caliber kan kantelen.

Arjay

Niet verder zoeken, gewoon Ferrie Schweitzer bellen, beter is er niet.

http://www.vintagehorloges.nl/index.html

hans cp