Stowa Flieger Klassik 40mm

Ik vermoed dat je het dan enkel over de zgn. B-uhren hebt, want anders mis ik er nog een of twee. :wink:

Laco, Stowa, Wempe, A.Lange & Sohne en IWC. Welke mis ik dan nog?

Tutima en Hanhart voor de piloten; :wink:

Onderstaande tekst is een stukje uit de volgende link;

Oftmals wird ĂŒberliefert, dass die historischen Beobachtungsuhren von Piloten getragen wurden. Das ist schlicht falsch – es waren die Navigatoren an Bord, die in Kombination mit einem Oktanten (Winkelmesser) die genaue Position des Flugzeugs bestimmen konnten. Die genaue Funktionsweise ist sehr schön vom Sammler und Experten Konrad Knirim zusammengefasst. Die Piloten selbst trugen i.d.R. Chronographen, z.B. von Hanhart oder Tutima, als Reserve falls eine Borduhr ausfallen sollte.

3 likes

Dat is een leuk stukje leesvoer
thx Victor :thumbsup: Ik begin die Flieger historie steeds meer te waarderen.

Prachtige modellen op de website van Stowa inderdaad zoals je eerder zei. Ik heb daar vanmiddag wel een uur of wat op doorgebracht om alle modellen eens goed te bekijken. De Flieger Klassik 40 kwam er duidelijk uit als winnaar. Ps het 6498 model is iets hoger in prijs maar heeft dan wel een prachtig uurwerk met dito see-through caseback :ok_hand: Als ik ga voor de Stowa Flieger dan wordt het deze.

https://www.stowa.de/en/Flieger+Klassik+6498.htm

4 likes

Prachtig hoor! :ok_hand:

Volgens mijn informatie komt de Stowa FLieger 40mm handopwinder in Mei uit productie.

Stowa is fantastisch! En nog in de running voor HFLE (ik hoop zo dat dat wat wordt!!!). Ik draag Jörgen en zijn team echt een warm hart toe.

De klassik 40 no logo no date is prachtig. Maar de lug to lug is wel een respectabele 48,60mm. Dat op het randje als je polsen onder de 17,5cm hebt. Op de een of andere manier intrigeert die 36mm variant mijn daarom ook zo. Hoe zou die om de pols zijn?

2 likes

Ik twijfel dan ook enorm tussen de 40mm en de 36mm. Heb ook kleine polsen namelijk. Aan de andere kant ‘hoort’ een flieger wel aan de forse kant te zijn. Zo jammer dat ze nergens in Nederland te passen zijn (of toch wel?)

A propos de tweede wereld oorlog, wij schijnen onze Central European Time omwille van de Duitsers ingevoerd te hebben, dus leven we eigenlijk met de Reichszeit.

Ook een geinig stukje. Toch grappig om te beseffen dat de Tijd eigenlijk pas sinds de Spoorweg en IndustriĂ«le revolutie zo’n vlucht heeft genomen.

2 likes

Tenzij iemand op het forum er een heeft niet.

Ik vind hem verrassend goed vallen op de kleine pols. Komt door de korte, en naar beneden buigende lugs. Ik zal binnenkort eens een nette review maken over de stowa en andere Na’s.

Passen mag in het zuiden des lands, stuur me maar een pb.

5 likes

errug mooi!

Afgelopen zomer in de fabriek geweest en me erg ingehouden door een keer niets te kopen :wink: Mooie klokken !

1 like

Heerlijke horloges daar bij Stowa. Heb zelf de Antea ks draagt fantastisch en afwerking is top.

De flieger komt er bij mij ook nog wel een keer hoop ik.

Groet

1 like

Jep, ik heb dus ook een tijdje gezocht, gewikt, gewogen en ben voor de unitas versie gegaan

Passen kan in hartje randstad
 :slight_smile:

2 likes

Prachtig hoor :ok_hand:

Ik zag later pas (!) dat dit model geen secondewijzer heeft
duh :blush: Maar dat uurwerk is een waar genot om naar te (blijven) kijken

Ondertussen laat ik alles weer even rustig bezinken voordat ik actie ga nemen. Ps hartje Randstad klinkt goed :+1: