Stowa of Nomos? Groot prijsverschil

Hallo,

Zie onderstaande twee horloges: beiden zijn 35mm groot, hebben dezelfde vorm, een verzilverde wijzerplaat en geblauwde wijzertjes.

De Antea KS (Kleine Sekunde) kost € 390,- en heeft een Peseux 7001 uurwerk; mooi afgewerkt ook nog, trouwens. Tweezijdig saffierglas. Geschroefde bodem.

De Nomos Tangente kost € 960,- (met glazen (klik-)bodem) en heeft het door Nomos zelf ontwikkelde uurwerk; dit ziet er prachtig uit. Het is echter gebaseerd op diezelfde Peseux 7001, en lijkt er ook heel erg op, al schijnt het door Nomos behoorlijk aangepast te zijn, en maken ze sinds kort bijna alles zelf, zodat ze het nu een eigen fabrikaat zijn gaan noemen.

Is die Nomos nou echt zoveel beter, dat het de moeite waard is er letterlijk meer dan twee keer zoveel voor te betalen? Wat denken jullie?

Nog een puntje: Nomos doet net of het model een eigen ontwerp is, maar in het Stowa-museum(pje) zit exact hetzelfde model uit de jaren '30; Nomos bestaat nog maar sinds 1990…

Groet,

Gerard

Ik zou voor in dit licht gezien voor de Stowa gaan!

Maar dat Nomos pas sinds 1990 (1991) bestaat is niet waar. In 1906 werd in Glashütte de Nomos-Uhr-Gesellschaft door Clemens Guido Müller en zijn zwager Karl Nierbauer opgericht. Ze verkochten uit Zwitserland geimporteerde, kant en klare horloges, met de toevoeging “Glashütte” om van de goed reputatie van uurwerken uit Glashütte te kunnen profiteren.

Op een klacht van A. Lange & Söhne over deze praktijk werd in 1910 de overeenkomst gesloten dat Nomos de horloges die ze nog in voorraad hadden mochten verkopen maar ze mochten daarna in hun merknaam en reclame niet meer naar Glashütte verwijzen.
Daarop werd Nomos gesloten om op 1 januari 1991 door de uit Düsseldorf afkomstige Roland Schwertner als Firma Nomos Glashütte SA. hernieuwd opgericht te worden.

Maar dat de modellen van Nomos uit begin vorige eeuw dus origineel waren, nou nee…

De Stowa in deze uitvoering… mawah… daar zou ik voor kiezen.

Specs.
Gehäuse Edelstahl 316 L, poliert
Durchmesser 39 mm
Krone Edelstahl
Gläser Saphirglas oben
Zeiger schwarz oder weiss lackiert
Zifferblatt schwarz lackiert und weiss bedruckt oder silber lackiert und schwarz bedruckt
Uhrwerk ETA 2824-2 Automatik - Datum, 25 Steine, 28 800 A/h, Standardfinish mit soigne elabore Rotor und goldener STOWA Gravur

Een ander merk, Longines, maar heeft overeenkomsten met de Stowa en Nomos. Geen idee van prijsstelling voor dit horloge. Misschien om het makkelijker te maken!

http://www.longines.com/long_html/web_summary.htm

Ik zou voor de Stowa gaan. Ook nog een merk met wat meer historie.

Niels

Dank voor de tip, Tony,

Maarruhh… datis een heel ander horloge; veel groter en een automaat. En ik heb nou eenmaal een zwak voor handopwinders…

Groet,

Gerard

De peseux 7001 komt voor bij verschillende merken en heeft zijn kwaliteit bewezen.
Wat Nomos doet is zo te zien de bovenste wielenbrug en veertonbrug samen brengen in één geheel. Misschien ook een betere kwaliteit van spiraal enz.

Wat het model betreft, het verschil is praktisch nihil, maar deerentegen is het prijsverschil wel groot.
Het is wat je er wil voor betalen, Gerard.
Het mogelijk verschil in kwaliteit zal je niet zien aan je pols.

Ik heb recentelijk ( via Ebay ) ook iets van Stowa gekocht , een zilveren dames zakhorloge met zilveren ketting .
Klein .( Dameshorloge )
Ik twijfelde , maar m’n hebzucht deed mij toch meebieden…
Ik kende de naam Stowa niet…
Maar , nu ik hem ( haar ) heb , 't is toch een mooie…
En nu lees ik meer over Stowa…
Waar kan ik meer vinden over Stowa ? ( Ik las :"“Stowa-museum.”")
Peter Peters

Gewoon: www.stowa.de

Groet,

Gerard