Ben me de laatste tijd aan het verdiepen in fliegers. Het valt me op dat alle grote fliegermerken enkel vaak nog automaten gebruiken in hun oermodellen A en B (zonder kleine seconde of andere poespas als merk en datum).
Persoonlijk vind ik een flieger en automaat (bijv. ETA 2814-2) niet samengaan, vandaar dat ik op zoek ben naar een handwinder van rond de 40mm. Laco is waarschijnlijk te groot (42mm) en de 36mm variant is wel weer erg klein.
Iemand een idee waarom dit zo is en waar ik moet gaan zoeken 
Er is (bij mijn weten) maar een handopwinder van ETA met een centrale secondewijzer, de 2801. En die is heel moeilijk te krijgen. Vandaar…
De Stowa zonder secondenwijzer vind ik een gedrocht. Een Beobachtungsuhr hoort een centrale secondewijzer te hebben.
lencoth Schreef:
Er is (bij mijn weten) maar een handopwinder van
ETA met een centrale secondewijzer, de 2801. En
die is heel moeilijk te krijgen. Vandaar…
De Stowa zonder secondenwijzer vind ik een
gedrocht. Een Beobachtungsuhr hoort een centrale
secondewijzer te hebben.
Moet inderdaad wel een centrale secondewijzer op vind ik.
Je bedoelt achtergrond
http://www.horlogeforum.nl/read.php?18,1359072,1360032#msg-1360032]deze
? Inderdaad met 2801 uurwerk. ([url=http://www.dezinvanluxe.nl/forum/1/1551[/url])
acour_jeroen Schreef:
Je bedoelt deze? Inderdaad met 2801 uurwerk.
(achtergrond)
Ja zoiets, maar dan zonder Stowa logo.
Heb er best wat centen voor over, maar als ik em niet kan vinden houdt het voorlopig op he 
Ik begrijp wel waarom je uit hoogstwaarschijnlijk historische overwegingen geen automaat in een flieger ziet zitten maar de afmeting van 40 is ook wel aan de kleine kant voor een flieger die zijn tenslotte van huis uit ook niet klein.
Ik denk een hele goede keus is degene die je al genoemd hebt de Laco wel 42 mm maar wel de dunne platte lugs en handopwinder geen tekst op de plaat en 1 van de originele merken die destijds de echte fliegers in WW2 heeft geleverd.
Ik zou t wel weten!
(Memmingen A dial Leipzig B dail)(tu)
Groeten.
Noel.
Als ik moet kiezen tussen te groot voor mijn pols of iets minder traditioneel qua grootte, dan ga ik toch voor de tweede optie
En de Stowa is 40mm tov 42mm Laco. Alle kleine beetjes…
Bovendien vind ik Stowa net wat mooier qua kroon.
Anyway, ik heb op diverse fora nu een WTB-bericht uitstaan 
Wachten dus…
waren er geen plannen voor n hfle2014/2015 flieger?
of gaat die flieger niet op :+
marnix.moed Schreef:
waren er geen plannen voor n hfle2014/2015
flieger?
of gaat die flieger niet op :+
Ik zit zelf niet in de ‘commissie’ voor HFLE en verwacht ook niet echt veel beweging komende tijd. Desalniettemin heb ik de flieger-ballon opgelaten en zou ik zeker meedoen als er een LE-flieger komt 
Zelf heb ik nu wat lijntjes uit liggen op zoek naar een ‘standaard’ Stowa Flieger handwinder, maar dat gaat geen ‘standaard’ zoektocht worden als ik dat zo zie. De vraag is erg groot, maar het aanbod is klein…
Teunan87 Schreef:
marnix.moed Schreef:
flieger?
Ik zit zelf niet in de ‘commissie’ voor HFLE en
verwacht ook niet echt veel beweging komende tijd.
Desalniettemin heb ik de flieger-ballon opgelaten
en zou ik zeker meedoen als er een LE-flieger komt
volgens mij je als lid zelf contact opnemen.met fabrikanten en voorstellen doen, en vervolgens je suggestie aandragen.
marnix.moed Schreef:
Teunan87 Schreef:
marnix.moed Schreef:
flieger?
Ik zit zelf niet in de ‘commissie’ voor HFLE en
verwacht ook niet echt veel beweging komende
tijd.
Desalniettemin heb ik de flieger-ballon
opgelaten
en zou ik zeker meedoen als er een LE-flieger
komt
volgens mij je als lid zelf contact opnemen.met
fabrikanten en voorstellen doen, en vervolgens je
suggestie aandragen.
Heb Laco al gemaild, maar nog geen reacties dusver…