Stowa vraagje

Een standaard STOWA Airman automatic wordt geleverd met een ETA 28724-2 uurwerk met 25 jewels.

Als optie kun je kiezen voor een Chronometermovement ETA 2824-2 en blued screws voor dit uurwerk.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil tussen deze twee uurwerken is en waarom ik blauwe schroefjes zou willen?

het uurwerk blijft met Chronometer test het zelfde het wordt alleen getest op het lopen en afgeregeld als het nodig is.
zo’n zelfde test als omega of rolex uit laat voeren.
en de blauwe schroeven zien er iets beter uit …maar das natuurlijk net wat je wilt.

Zou je iets meer uitleg kunnen geven? Ik ben nog een beetje een “newbee” op het gebied van uurwerken.

Alvast bedankt

chronometer is een norm eis die doormiddel van een test aan een horloge gesteld kan worden.

Het uurwerk wordt zonder dat het gemonteerd is in een kast getest op nauwkeurigheid. Indie het hgorloge binnen de chronometer norm is afgeregeld dan wordt het voorzien van de term chronometer en /of voorzien van een chronometer certificaat.

blauwe schroefjes zijn doordat ze in hoog vuur verhit worden blauw, in dat geval worden ze " harder ". In de meeste gevallen bij midden segment horloges worden de schroeven chemisch blauw gemaakt en is het meer een optisch effect.

Ikzelf heb er geen cent meer voor over om blauwe schroeven te krijgen, maar velen kikken erop en hebben er best wat geld voor over, maar die keuze moet je dus zelf maken.

Wanneer je metaal, een horlogeschroef om maar eens een voorbeeld te noemen een korte tijd
verhit en vervolgens weer uit het vuur haalt , wordt het materiaal niet harder, maar wel blauw van
kleur.
Koelen we het materiaal snel af in olie, dan kan afhankelijk van het soort ijzer en de olie, die je
daarvoor gbruikt een hogere hardheidsgraad worden bereikt.
Overigens is het beter als horlogeschoeven niet al te hard zijn. De kop van de moderne horloge-
schroef in b.v tonarbres, of kroonschroeven zijn meestal heel dun en willen nog wel eens spontaan
afbreken. Voorzichtigheid is hier dan ook de moeder van de porceleinkast.
Met het blauw maken van horlogeschroefjes wordt bij de koper slechts de indruk gewekt, dat we met
een uurwerk van hoogwaardige kwaliteit te maken hebben en dat het vaak niet om al te hoge
produktieaantallen zou gaan. Helaas schijn bedriegt, de tijd dat we aan de blauwe kleur van
horlogeschroeven konden zien dat we met een hoogwaardig kwaliteitsuurwerk te maken hadden,
ligt denk ik ver achter ons en we moeten dit toch meer zien in het licht van de show must go on.
Een klant werd destijds helemaal niet verteld, hoe het horloge wat hij kocht er van binnen uitzag.
Aan de buitenkant van het horloge en het geld wat je er voor uitgaf, kon je niet alleen de tijd, maar
ook de kwaliteit aflezen en die is vandaag de dag bij veel horlogemerken niet altijd even gemakkelijk
herkenbaar, tenzij we een Patek Philipe of een Lange und Sohn aan willen schaffen.

Willem van E Schreef:

Wanneer je metaal, een horlogeschroef om maar eens
een voorbeeld te noemen een korte tijd
verhit en vervolgens weer uit het vuur haalt
, wordt het materiaal niet harder, maar wel blauw
van
kleur.
Koelen we het materiaal snel af in olie, dan
kan afhankelijk van het soort ijzer en de olie,
die je
daarvoor gbruikt een hogere hardheidsgraad
worden bereikt.

volledigheidshalve was dat natuurlijk de procedure die ik bedoelde/