Ik las onlangs een discussie over een Nomos Tangomat (vind ik een zeldzaam mooi horloge). Nu weet ik niet meer welke discussie het was, maar er was één iemand die een Nomos een na-aap Stowa vond.
Nu kende ik het merk Stowa nog niet en ben even op de site van Stowa gaan kijken.
Daar zag ik inderdaad dat er een aantal horloges bijna precies hetzelfde uitzien als de Nomos, echter wel voor minder dan de helft van het geld.
Mijn vragen aan jullie zijn; kennen jullie Stowa, wat is het voor merk (kwaliteit, uurwerktechnisch) en zou je een Nomos verkiezen boven een Stowa of niet en waarom…
Een hoop vragen,maar hopelijk kan jullie kennis mij iets bijbrengen
Het meest opvallende verschil tussen Stowa en Nomos is wat mij betreft dat Stowa met standaard ETA uurwerkjes werkt en dat Nomos een echte manufactuur is sinds enkele jaren. Waarmee an sich niets gezegd is over de technische kwaliteiten…
Het meest opvallende verschil tussen Stowa en
Nomos is wat mij betreft dat Stowa met standaard
ETA uurwerkjes werkt en dat Nomos een echte
manufactuur is sinds enkele jaren. Waarmee an sich
niets gezegd is over de technische kwaliteiten…
Beetje het kip en het ei verhaal. Stowa gebruikte dit ontwerp al in de jaren 40 maar de heruitgave kwam pas na het succes van Nomos.
Overigens heb ik ook al een dergelijk ontwerp van Lange gezien.
Overigens zou ik voor een Nomos gaan, behalve het uurwerk vind ik ook kast en wijzerplaat van betere kwaliteit
Er is al heel veel over Stowa geschreven op dit forum. Als je de zoekfunctie gebruikt en alle data aanvinkt, vind je een schat aan informatie. Ik denk dat aardig wat forumleden er een hebben. Mooi merk met geschiedenis.
Maar onthou: het originele Stowa is een oud merk (ze gebruikten destijds ook allerlei gangbare kalibers). Nomos is nieuw en heeft wat veel van het “bauhaus”- design afgekeken. ( De Max Bill uitvoeringen van Junghans waren hier origineel).
Dus alles hangt af van wat je belangrijk vindt: design ? dan zou ik absoluut voor Nomos gaan (en eigenlijk nog liever voor Junghans, maar da’s kwestie van smaak) . Een oude, traditionele, naam met geschiedenis in de “fleigerei” van destijds ? Dan wordt het Stowa.
Tenslotte is het belangrijk om weten dat het huidige Stowa niks meer te maken heeft met het originele merk (Störz Walter, vandaar de naam STO-WA). maar dat geldt uiteraard voor heel veel “oude” merken die tegenwoordig gewoonweg als “naam” opgekocht zijn en niks meer vandoen hebben met het origineel.
Kwalitatief is er noch op Stowa, noch op Nomos iets aan te merken…
Maar onthou: het originele Stowa is een oud merk
(ze gebruikten destijds ook allerlei gangbare
kalibers). Nomos is nieuw en heeft wat veel van
het “bauhaus”- design afgekeken. ( De Max Bill
uitvoeringen van Junghans waren hier origineel).
Dus alles hangt af van wat je belangrijk vindt:
design ? dan zou ik absoluut voor Nomos gaan (en
eigenlijk nog liever voor Junghans, maar da’s
kwestie van smaak) . Een oude, traditionele, naam
met geschiedenis in de “fleigerei” van destijds ?
Dan wordt het Stowa.
Tenslotte is het belangrijk om weten dat het
huidige Stowa niks meer te maken heeft met het
originele merk (Störz Walter, vandaar de naam
STO-WA). maar dat geldt uiteraard voor heel veel
"oude" merken die tegenwoordig gewoonweg als
"naam" opgekocht zijn en niks meer vandoen hebben
met het origineel.
Kwalitatief is er noch op Stowa, noch op Nomos
iets aan te merken…
Met Vriendelijke Groeten,
Morse.
De zoon van Walter Störz heeft al wat met Stowa te maken had verkocht aan degene die nu Stowa’s produceert, dhr. Jörg Schauer.
Een vergelijkbaar geval:
Omega is in de jaren 80 ingelijfd door ETA. Wil dit zeggen dat Omega geen historie meer heeft???
Ik vind van niet.
Overigens: ik vind de Nomos-uitvoeringen mooier, m.n. ook door de glasbodem en de zeer fraaie uurwerken. Stowa scoort iets minder, maar is ook goedkoper.
Als er geen familiaire opvolging is betekent dit
dat het niets meer met het merk te maken heeft?
Ik zie het meer als een voortzetting van een
erfgoed.
Zeg ook niet dat het er niets meer mee te maken heeft. Ging mij puur om het feit dat Stowa kwam met een heruitgave na het succes van Nomos. Zelfde als dat Rolex nu een heruitgave gaat maken van de vintage Daytona na het succes van Alpha
Zeg ook niet dat het er niets meer mee te maken
heeft. Ging mij puur om het feit dat Stowa kwam
met een heruitgave na het succes van Nomos. Zelfde
als dat Rolex nu een heruitgave gaat maken van de
vintage Daytona na het succes van Alpha
:)-D
Zouden ze wel mogen doen idd.
Stowa maakt goede horloges, zeer goede kwaliteit kasten, platen en wijzers.
Uurwerkjes zijn idd ETA maar meestal wel uitgebreid aangepast. Er wordt wel gesproken dat ze bezig zijn met het Durowe uurwerk waar zij nu het patent op hebben.
Ik doe verder niet aan Nomos - Stowa vergelijkingen. Ik ben een Stowa fan maar ik hoop ook ooit nog eens een voor mijn pols geschikte Nomos te vinden en te kopen.
Ik vind Stowa in het algemeen veel waar voor je geld.
Ook vind ik het een cool merk met een eigen smoel. Ik heb Jorg en z’n team ooit in Maastricht ontmoet en de manier hoe ze zich presenteren spreekt me erg aan!
Ook vind ik de communicatie met dit bedrijf super, persoonlijke wensen zijn bespreekbaar en ze sturen je altijd op verzoek onderdelen op. En hierbij hoeven ze niet ieder schroefje vergoed te hebben (tu)
Hier met oranje besel:
De besel van deze vintage Seatime heeft de vorige eigenaar cadeau gekregen na een mailtje naar Stowa met het verzoek een oude besel te kunnen kopen.
Hier samen:
Dit vind ik ook super maar staat mij jammer genoeg niet:
Klokje is trouwens van Opa wijnboer a.k.a. Hans CP:
Dat over het nieuw zijn van Nomos klopt niet Chris. Uit een post van mijzelf van 5 december 2005: [i]In 1906 werd in Glashütte de Nomos-Uhr-Gesellschaft door Clemens Guido Müller en zijn zwager Karl Nierbauer opgericht. Ze verkochten uit Zwitserland geimporteerde, kant en klare horloges, met de toevoeging “Glashütte” om van de goed reputatie van uurwerken uit Glashütte te kunnen profiteren.
Op een klacht van A. Lange & Söhne over deze praktijk werd in 1910 de overeenkomst gesloten dat Nomos de horloges die ze nog in voorraad hadden mochten verkopen maar ze mochten daarna in hun merknaam en reclame niet meer naar Glashütte verwijzen. Daarop werd Nomos gesloten om op 1 januari 1991 door de uit Düsseldorf afkomstige Roland Schwertner als Firma Nomos Glashütte SA. hernieuwd opgericht te worden.[/i]
Het oude Nomos uit begin vorige eeuw heeft overigens alleen zakhorloges gemaakt en ik wil ook niet zeggen dat Nomos een historisch merk is, meneer Schwerter heeft natuurlijk alleen maar een naam gekocht (of genomen). Maar ze zijn dus wel al 103 jaar oud (met een pauze zo’n van 80 jaar :D).
Daarbij zijn zowel de Nomos Tangente en de Stowa Antea gebaseerd op een Lange horloge uit de jaren 1930 (voor een foto zie het boek van Martin Huber “Die Uhren von A. Lange & Söhne”). Dus geen van beide kan zeggen dat ze het origineel hebben gemaakt. Ik heb ze beide overigens gehad, ze zijn prachtig!
Het oude Nomos uit begin vorige eeuw heeft
overigens alleen zakhorloges gemaakt en ik wil ook
niet zeggen dat Nomos een historisch merk is,
meneer Schwerter heeft natuurlijk alleen maar een
naam gekocht (of genomen). Maar ze zijn dus wel al
103 jaar oud (met een pauze zo’n van 80 jaar :D).
Ach, de tachtigjarige oorlog duurde ook geen 80 jaar:D
Tja, ik zal in de toekomst wat beter op m’n woorden moeten letten
Dat er een oud “Nomos” bestond, wist ik idd. niet (maar nu wel, dankzij dit forum :), waarmee nog maar eens aangetoond is dat je hier elke dag bijleert !).
Maar dat neemt niet weg dat het “nieuwe” Nomos met het “oude” Nomos weinig te maken heeft.
Net zoals de originele (en exclusieve) Omega manufactuurwerkjes na de overname door ETA verdwenen en vervangen werden door (opgewaardeerde) ETA werkjes.
Net zoals de originele (en exclusieve) Omega
manufactuurwerkjes na de overname door ETA
verdwenen en vervangen werden door
(opgewaardeerde) ETA werkjes.
Correctie: dat gebeurde uiteraard slechts geleidelijk en gedeeltelijk… maar het gebeurde… (kwestie van de Omega liefhebbers hier wat te ontzien )