Omdat ik horloges verzamel en werkzaam ben in o.a. stralingsbescherming wil ik nu ook eens een horloge met echt RADIUM. Voor een bescheiden bedrag vond ik een Ingraham Biltmore Radium in de USA.
Het is een “dollar watch” dus technisch stelt het niets voor, maar mij gaat het hier om de looks en het meten van de straling.
(Hoop tenminsten dat de originele radium er nog op zit)
Als jullie het interessant vinden wil ik wel wat meetresultaten en dosis gegevens op dit forum plaatsen?
Ik zou het leuk vinden als jullie ook wat plaatjes van radiumhoudende horloges plaatsen, leerzaam voor mij en dat kan mij helpen met zoeken naar nieuwe vondsten.
Ik vond ook dat een zwarte wijzerplaat pas erg mooi bij radium past, daarom is de keuze ook op dit horloge gevallen. Nu maar hopen dat een radioactief horloge door de douane komt.
Mooie collectie heb je, dat polshorloge is dat ook een Ingersoll? Ik hoop ook nog een polshorloge met radium te vinden, want een zakhorloge is toch niet iets waar ik mee rond ga lopen. Daarbij vind ik het niet zo verstandig om radium direct op mijn lichaam te dragen. Om de pols heeft het veel minder effect op de effectieve lichaamsdosis.