Strela AG38CYS/AG38CM of toch een zeemeeuw?

Hallo iedereen.

Na een nacht slecht slapen, natuurlijk weer naar wat horloges gekeken. Vooral opzoek om het komende jaar een “goedkope” chronograph aan te schaffen.

Nu zag ik een Strela AG38CYS (€645) en de AG38CYM (€565).

Op poljot24.de

Volgens de site zit er een Valjoux caliber 3133 in. Beiden hetzelfde horloge volgens mij, echter 1 met saffier en 1 met plexiglas.

Wie kan mij wat meer vertellen over dit horloge?
Enkele vragen die ik heb;

• Is iemand bekend met het uurwerk?
  • Hoe goed is dit uurwerk te servicen of te repareren?
  • weet iemand iets over de levensduur of robuustheid?
  • Kwaliteit van het horloge zelf. Heeft iemand een strela van poljot24? Hoe bevalt het?
  • Is de prijs/kwaliteitverhouding een beetje oké?

Zouden jullie hiervoor kiezen? Of raden jullie een seagull 1963 aan? Zo ja, welke dan?

Watchunique €219

Hked $280

Hked cream panda

1963 poljot24 €274

Poljot24 cream panda €285

Hieronder een pol :slight_smile:

• Strela AG38CYS
  • Strela AG38CYM (plexiglas)
  • 1963 van hked
  • 1963 van hked cream panda
  • 1963 van watchunique (nederlands)
  • 1963 van poljot24
  • 1963 poljot cream panda

0 stemmers

Over een eventueel verschil in kwaliteit durf ik niks zeggen, maar ik vind persoonlijk een Seagull vele malen gaver dan die Strela.

1 like

Ik heb een Strela met saffier gehad en een 1963 met plexi.

Qua verhaal zijn het vergelijkbare horloges. De 1963 heeft het Sea Gull ST19 uurwerk, gebaseerd op de Venus 175 en is een re-issue van de Chinese luchtmacht-chronograaf.

De Strela met het Poljot 3133 uurwerk, gebaseerd op de Valjoux 7734 is een re-issue van de Sovjet ruimtevaart chronograaf (de ‘Russische Speedmaster’). Kijk wel uit met de claim dat een Poljot 3133 in feite een Valjoux 7734 is, volgens mij zijn niet alle onderdelen uitwisselbaar.

Beide uurwerken zijn ontstaan doordat China en de Sovjet Unie tijdens het communisme geen uurwerken in het buitenland konden/wilde inkopen. Daarom werd ervoor gekozen complete oude Zwitserse productielijnen over te nemen om deze uurwerken lokaal te produceren.

Ik vond de Strela kwalitatief veeeel beter aanvoelen, zowel qua afwerking als de ‘actie’ van de chronograaf. Deze komt aardig in de buurt van een moderne ETA/Valjoux 7750. De ST19 is duidelijk wat ‘grover’. Bij beide moet je vrij hard op de pushers drukken om iets gedaan te krijgen :slightly_smiling_face:.

Qua service heb ik met beiden geen ervaring. Ik kan me voorstellen dat er met de Strela nog wel iets mogelijk is, gezien de overeenkomst met de Valjoux 7734. Voor de ST19 lijkt het me lastig om aan onderdelen te komen, bovendien is het horloge op het moment dat service nodig is eigenlijk economisch totalloss vrees ik.

Ik vind het lastig om te zeggen of je waar voor je geld krijgt. Als je echt perse een mechanische chronograaf wilt onder de €1000 zijn je opties beperkt, in die zin krijg je iets waar je bij de Zwitsers minimaal het (drie) dubbele voor betaalt.
Aan de andere kant vind ik het in beide gevallen veel geld voor een resp. Chinees en Russisch horloge met een complex/gevoelig uurwerk wat lastig te onderhouden is.

1 like

Beide uurwerken zijn prima te servicen door een horlogemaker. Alleen onderdelen vinden is een probleem. Voor de ST19xx serie is dat echt moeilijk. Goedkoper is om het hele uurwerk te vervangen. Een uurwerk kost tussen de €80-100.
De St19xx die ik heb is zeer nauwkeurig met een afwijking van 2 sec/dag. De 3133 heeft een wat grotere afwijking.
Dit is mijn Strela:

3 likes

Volgens Kampmann van poljot24 kan ie alles onderhoud/service geven.

geen idee van de kosten

2 likes

Ook de ST19? Dat zou mooi zijn, ben wel benieuwd naar de kosten.

1 like

Ik zou er niet raar van opkijken als dat gebeurt door de horlogemakers van Poljot International/Alexander Shorokhoff. Daar is ie volgens mij dik mee. :grin:

2 likes

Interessant! Dit zorgt ervoor dat ik ze beiden nog leuker vind haha.

Is dan ook dubbel de prijs. Maar geeft me wel een beter gevoel dan de verhalen die ik over de zeemeeuw hoor.

Dit is dan ook de Crux. Wil graag een mechanische chronograph bij de collectie. Maar heb er niet +1000 voor over.

A dit valt dan goed mee. Ofja, is de helft van het horloge maar alsnog.

Mooi. Dit schept verwachting. Enig idee over de garantie van dhr.?

‐---------

Bedankt heren! Ik ga het me even laten bezinken. Miss haal ik ze uiteindelijk wel allebei maar dit jaar gaat de kogel door de kerk voor 1 van de 2 :ok_hand:t5:.

Heb sinds 2012 al verschillende horloges van de heer Kampmann gekocht. Steeds uitstekende service van hem gekregen. Probleemloos heeft hij eens een uurwerk vervangen. Ook recent een serie van 3 vintage Poljots 3133 door hem laten servicen.

Heb ook een Strela van hem gehad. 1254 meen ik. Mooi horloge.
In principe zijn 3133 degelijke en doorontwikkelde uurwerken.

Ik heb ooit ook een Seagull overwogen, maar daar waren toendertijd nogal wat issues m.b.t. kwaliteit.

1 like

Aa dit neemt echt veel twijfel weg. Er is namelijk weinig te vinden wat betreft reviews of filmpjes. Dankje!

Moet even snel een horloge kwijt die ik al veel te lang heb. Dan schaf ik de strela aan :grin:

1 like

Veel plezier alvast dan! :+1:

1 like