Strela en Sputnik, van de laatste Rikketik

Beste vintage forumleden,

De Rikketik is alweer een paar weken terug en wellicht hebben jullie niet allemaal op het ‘gewone’ forum de thread hierover gevolgd. Dus is het tijd om, na een foto sessie, de aanwinsten even voor te stellen.

Het zijn er twee. Als eerste een Kirova Strela met Cyrillisch opschrift uit de Eerste Moskouwse Uurwerken Fabriek. Dit is een horloge met een chronograaf dat o.a. in de lucht- en ruimtevaart gebruikt werd. Op de wijzerplaat zijn een tachymeter en een telemeter schaal onder de chronograaf secondenwijzer te zien. Op de minuten subdial staan bij 3, 6 en 9 minuten langere markers. Deze gaven bij (internationaal) telex- en telefoonverkeer de tarieftijden aan. Die werden vroeger vaak in eenheden van drie minuten berekend. De wijzerplaat is, ondanks dat deze wel wat verkleurd is, prima af te lezen.
Of de kroon origineel is weet ik niet. Hij is iig lekker plat. De wijzer van de minuten subdial is niet origineel, de overige wijzers wel.

De kast is verchroomd, evenals de klemdeksel. Onder de ‘motorkap’ zit een caliber 3017 handopwinder met een kolomwiel chronograaf. Het is met 19 stenen gelagerd en het tikgetal is 19800. Het serienummer op het uurwerk is 07126. Dit duidt aan dat het waarschijnlijk uit de beginjaren '60 stamt, zo ongeveer 1961/62. Dit is dus een lekker vroeg exemplaar, want de productie startte eind jaren '50, voor zover ik weet in 1959 en liep door tot 1979.
Het uurwerk loopt nog prima. Met de chronograaf ingeschakeld loopt hij na 24 uur nog binnen de minuut. Exact heb ik het niet gemeten, maar ik heb hem op zondagmiddag opgewonden en maandagavond liep hij aardig gelijk met m’n Seiko 5.

Tijd voor de foto’s!

Nu met iets ander licht. In ‘real life’ ziet het er allemaal wel wat beter uit:)

En onder de motorkap:

Het uurwerk ziet er nog prachtig uit:

De volgende is een Kirova Sputnik, ook uit de Eerste Moskouwse Uurwerken Fabriek.
Het is gemaakt als herinnering aan de eerste kuntmatige satelliet die ooit door de mensheid, in dit geval de Russen natuurlijk, in een baan om de aarde is gebracht: de Sputnik. Dit gebeurde op 4 Oktober 1957. ‘Sputnik’ betekent gewoon ‘satelliet’. Op de wijzerplaat zien we een wereldbol, met de Soviet Unie prominent weergegeven. Hieromheen een (rode) baan om de aarde, waarlangs de rode stip (de Sputnik) op de secondenwijzer zijn baantjes draait.
De wijzerplaat is origineel en ziet er voor zijn leeftijd erg goed uit. Let ook op de markers tussen de 3, 6, 9 en 12. Die hebben de vorm van een raket. Alle tekst, cijfers en markers zijn goudkleurig, wat een beetje te zien is op de foto.
De afbeelding van de wereldbol vertoont craquelé, wat aangeeft dat het een oude (en dus originele) wijzerplaat is. Er bestaat ook een zwarte versie van deze wijzerplaat, erg zeldzaam, behalve in de ‘nep-uitvoering’.
Er zijn op de baai vaker van deze horloges te koop, echter meestal met een in China nagemaakte wijzerplaat. Die zijn overigens makkelijk te herkennen, omdat ze veel te mooi zijn ten opzichte van de rest van het horloge. Het blijkt dat er voor de meer gezochte Russische horloges in China wijzerplaten worden gemaakt. Ook voor bovenstaande Strela is er zo’n nep-versie. Oppassen dus!

De kast is verchroomd en herbergt een caliber YH-44M uurwerk die met 16 stenen gelagerd is.

Dit horloge is geproduceerd in de jaren 1957 tot 1960. Het is een oudje dus!

En nu ook de foto’s:

En het uurwerk:

Tot slot nog een familiefoto van oude Russische horloges:

Van links naar rechts:

Rodina (Vaderland), het eerst Russische uurwerk met automatische opwinding.
Poljot Strela, chronograaf jaren '60, voor de export.
Shturmanski, 17 steens, het beroemde Gagarin horloge.
De Cyrillische Strela, hier zie je goed dat de wijzerplaat verkleurd is.
De Sputnik.
De ‘oer’ Poljot, met gecalligrafeerde merknaam.
En tot slot een Raketa met dubbele veerton, zeg maar: de Russische ‘A. Lange & Söhne’:smiley:

Argg… ik ben m’n Sportivni vergeten:( Nu die komt er de volgende keer weer bij:)

Hoi Tom,

Ik als liefhebber van horloges uit Russland kan enkel vol bewondering kijken naar jou groeiende collectie. Mooi om te zien dat er onder een verweerde
wijzerplaat ( die overigens erg mooi is) zo’n perfect schoon uurwerk zit.

Heeft dit caliber ook een hackfunctie>?

Veel plezier ermee.

Mvrgr, Erik

Die Kirova Strela mag er zijn! (tu)
Wat een mooi rijtje Russen laat jij daar even zien, zeg!

Die Strela is prachtig!

Kun je deze horloge laten servicen of ben je genoodzaakt om over de grens te gaan?

Gr,

Vincent

Mijn complimenten Tom, prachtige vondst, gefeliciteerd!
Bedankt voor het stukje historie en voor de foto’s echt top!
Mooie verzameling heb je inmiddels :}:}

mvg, Frans

Mijn beste,

Tom’s nieuwe aanblik.

De tijd tikt weg, heel langzaam,
in statige passen heel voornaam
De seconden, minuten en uren voorbij,
wachtend op weer twee russen erbij

Twee russen genaamd: Strela en Sputnik,
zij vormen Tom’s nieuwe aanblik
Een aanblik ó zo schoon en fraai,
en hij windt ze op met wat gedraai

Men voelt de spanning stromen,
de Strela en de Sputnik ontwaken uit hun dromen
Je vraagt je af: hoe kom hij dit gevoel te boven?
heel gewoon, door deze nieuwe aanblik te loven.

Coenraad

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Prachtige aanwinsten, Tom.
De Rikketik is voor jouw geslaagd te noemen.:slight_smile:
Die Strela is in prima staat, het uurwerkje is brandschoon.
Die spoednik is een grappig horloge, de kast heeft de zelfde vorm als van de Rodina.
Groeten, chris.

Je hebt een heel bijzondere verzameling Tom en je kennis er over mag er ook wezen (tu).

Tom,

Wat een beauty’s…

Je hebt goede smaak.

Frank

Kirowskie hadden ook vaak deze kast. Allemaal zelfde fabriek.

Leuk hoor die russen. Zou ook best eens een Strela willen want wat zijn dat toch mooie horloges, vintage of nieuw. Beetje Poor Man speedmaster?

Ik denk dat de liefde voor een strela weinig met geld te maken heeft. Indien je er een echt wil bezitten spaar je er voor, of indien je voldoende geld hebt koop je hem, maar dat heb ik met een Speedmaster ook.

Het zijn apparte klokken die Russen, en volgens mijn beleving met meer geschiedenis dan een Speedmaster. Een speedmaster is een robuust degelijk en enorm mooie klok begrijp mij goed, maar een Strela heeft een uitstraling die je bij de Omega weer niet kan vinden.
Ik ben in de gelukige positie dat ik eigenaar ben geweest van beide.

Gelukkig beleeft iedereen zijn horloge hobby op zijn eigen manier, dat maakt het zo leuk.

Tom geweldige klokken heb je !

Leuk om jullie reacties te lezen!

@Erik: Inderdaad een verrassing om zo’n schoon uurwerk te vinden na de kast opengemaakt te hebben! De 3017 heeft geen hackfunctie.

@anon35413202na: Servicen? Daar heb ik mbt de Russen geen ervaring mee, anders dan een glaasje vervangen:D Maar dat zal wel over de grens moeten gebeuren, vrees ik.
Trouwens, bij de Strela blijft de kroon niet staan in de uitgetrokken stand om de wijzers te verzetten. Maar dat is dan ook het enige foutje in het uurwerk. Misschien laat ik het wel eens repareren.

@Coenraad: Een speciaal voor deze thread gemaakt gedicht is de hoofdprijs op dit forum! Dank je wel!

@Jürgen: Kennis? Ik zie vandaag dat ik flinke flater heb gemaakt in de familiefoto: De Raketa heeft een gewoon uurwerk met een enkele veerton. Het is m’n Slava die het predikaat ‘poor man twin barrel’ aka ‘de Russische A. Lange & Söhne’ heeft:D en die staat er niet bij:)

Om dat goed te maken hier m’n Slava:

en het uurwerk met de dubbele veerton:

@hharry: Poor Man Speedmaster klopt! Het is het allereerste horloge dat in de ruimte geweest is, tijdens de eerste ruimtewandeling van Alexei Leonov.
Welk type Strela Leonov droeg is niet bekend. Eigenlijk is het niet eens 100% zeker dat het wel een Strela was! Maar algemeen wordt dat wel aangenomen. Dan lijkt de versie met de witte wijzerplaat het meest geschikt. En daar zijn ook nog meer versies van, met en zonder lume op de wijzers/markers. Dus er hangt ook wel een beetje een zweem van geheimzinnigheid en onzekerheid omheen. Dat heeft ook z’n charmes:D

Heel mooi, Tom. Gefeliciteerd met deze bijzondere aanwinsten.

Tom,

Eén woord: FANTASTISCH!

Groet,
Alex

Mooie exemplaren Tom !!

Vooral die Sputnik is echt mooi. Het geeft ook exact weer waar het bij de meeste Russische horloges om te doen is: symboliek … Prachtig toch !

MVG,

Chris.

Misschien een mooie gelegenheid om de re-issue van dit Strela-model weer eens te laten zien. Overigens sinds kort niet meer in mijn bezit.

Wel ja, Adriaan, kaap deze thread maar weer:D Hij is mooi, maar ik zelf ga toch voor de ‘ouwe meuk’:wink:

Ja Tom, het bloed kruipt…
Je hebt overigens volkomen gelijk, die ouwe meuk is leuk.

Mooi Tom, ik heb hem op de Rikketik even mogen bewonderen. Sindsdien staat ie bij mij ook op de shortlist.