Misschien een hele domme vraag, maar in een bepaald zonlicht zie ik halfronde strepen in het glas van mijn horloge. Heb dit met meerdere modellen.
Ligt dit aan het type glas dat gebruikt is?
Misschien een hele domme vraag, maar in een bepaald zonlicht zie ik halfronde strepen in het glas van mijn horloge. Heb dit met meerdere modellen.
Ligt dit aan het type glas dat gebruikt is?
Ik zie die ook in al mijn bolle glaasjes. Vind het zelf niet zo mooi nee.
Ben ook benieuwd hoe dat komt.
Ben ook benieuwd! Zou het te maken hebben met hoe de crystal gemaakt wordt?
Vanaf fabriek af zal het wel gepolijst worden. Zelf dacht ik aan polijststrepen, maar dat is een wilde gok.
Heeft dat niet te maken met reflecties van de auto voorruit?
Vooral omdat ze halfrond zijn.
Ja, daar dact ik dus ook aan. Maar ik neem aan dat @Swashy dit zelf al uitgesloten heeft.
De mijne heeft 't niet, in ieder geval. Maar @Swashy heeft een nieuwere.
Binnen zie ik ook niks, maar je moet het horloge een beetje kantelen en met een bepaald strijklicht valt het op.
Dit was mij nog niet te binnen geschoten.
Je had me wat te hoog zitten
Zie jij het alleen achter een ruit of ook als je gewoon buiten staat?
Het ligt inderdaad aan de vorm van het glas/glasrand. De breking van het licht veroorzaakt dan de repeterende “lijnen”.
Ik had het gister terwijl ik op de bank zat voor de schuifpui dus het heeft niet met bolling van glas te maken waar je voor zit, zoals een autoruit dat bijvoorbeeld heeft.
Wellicht dat het inderdaad te maken heeft met het breken van het licht door het glas waar je voor zit?
Saffierglas wordt “gegroeid” in een laboratorium dit zijn de groei lijnen.
Dat is de beste omschrijving die ik kan geven lees anders dit artikel dat maakt het misschien duidelijker.
Kijk, dankjewel!!
Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd. Dank je!
Ik vermoed reflectie van de afstandsring, hoewel ik ook nog niet kan uitleggen waarom het er zoveel zijn.
Kan het ook niet versterkt worden door een reflecterende dial?
Ik merk dit effect ook weleens, naar mijn mening veroorzaakt door (het ontbreken van) ontspiegeling aan de onderzijde, Ăłf een waas van aanslag (vervuild glas).
Ik heb ooit bij een horloge gehad dat deze, na langere tijd bloot te zijn gesteld aan zonlicht, een steeds grotere waas aan de onderzijde begon te creëren. Dit gaf een vergelijkbaar probleem en was na een reinigingsbeurt verholpen.
Maar mijn gevoel zegt in deze ontspiegeling. Zou je eventueel bij de AD kunnen fact checken…
Dat is het niet. Heb het ook bij nieuwe horloges gezien.
Precies, her komt bij zowel glas als saffier voor. Bij een geheel vlak glas/saffier zie je het eigenlijk niet. Of de glasrand moet redelijk ruim boven de kast uitkomen.
Geinig. Nooit geweten. Ik ging er ook eens op letten en zag het in een bepaald hoek bij direct licht ook bij mijn Nomos.