Ik voel me een beetje belachelijk, na zoveel horloges te hebben ( en gehad te hebben ) - maar meestal op stalen band.
Ik heb nu een nieuwe Rios Louisiane Crocodile Calf band ( print dus ) maar wel redelijk gepolsterd.
Een band van goede kwaliteit dacht ik wel, maar in het begin zijn die redelijk stuk en “vragen” die wat draagtijd opdat ze zich mooi om je pols zouden leggen.
Je kent het probleem wel: in één bepaald gaatje is ie nét te groot en draai je de klok bijna rond je pols ; ga je één gaatje minder, dan knelt ie.
Een gaatje bijmaken vind ik op dit moment nog geen optie. Trouwens hoe goed je dat ook doet, je merkt het altijd…
Enfin, iemand tips om een kalfslederen band wat meer soepel te maken ?
Ik voel me een beetje belachelijk, na zoveel
horloges te hebben ( en gehad te hebben ) - maar
meestal op stalen band.
Ik heb nu een nieuwe Rios Louisiane Crocodile
Calf band ( print dus ) maar wel redelijk
gepolsterd.
Een band van goede kwaliteit dacht ik wel, maar in
het begin zijn die redelijk stuk en “vragen” die
wat draagtijd opdat ze zich mooi om je pols zouden
leggen.
Je kent het probleem wel: in één bepaald gaatje is
ie nét te groot en draai je de klok bijna rond je
pols ; ga je één gaatje minder, dan knelt ie.
Een gaatje bijmaken vind ik op dit moment nog geen
optie. Trouwens hoe goed je dat ook doet, je merkt
het altijd…
Enfin, iemand tips om een kalfslederen band wat
meer soepel te maken ?
THX !
Ik heb hetzelfde. Tot voor kort wilde ik alleen maar stalen banden. Nu begin ik de charmes van leer meer te waarderen.
Geen tips van deze newbie voor het soepeler maken, maar op m’n Breitling chrono met croco leer, merkte ik dat de vorm voor mij belangrijk is. Ook al blijft het leer wat stug. Ik heb een poos het bandje straks om een houder gedaan, zodat ie dezelfde bolling/buiging heeft als m’n pols. Het bandje blijft nu stug in een bolle vorm staan, maar dat zorgt ervoor dat ie in dat gaatje waarin ie in recht stand knelt, nu precies goed past. Zeg maar alsof je om de pols het horloge en de gesp beetje bij elkaar knijpt, waardoor het bandje bol komt te staan. Beter weet ik het even niet te beschrijven.
1 plaatjes zegt misschien meer dan duizend woorden…
Hier is ie al iets meer gebold.
Heb even geen andere foto, maar van de zijkant ziet het er zo uit. Niet meer kaarsrecht dus.
Ik doe een van de delen van het lederen bandje omgebogen tussen mijn handen en wrijf dan zachtjes zonder al te veel druk in mijn handen.
Als het ware rol je het leer dan wat soepeler.
Als het leer wat stijver of zeg maar stug is dan zal het wel een gebogen vorm aannemen maar echt zachter wordt het niet.
En wat betreft het bandje een gaatje te strak of te los ik zou voor te strak gaan dan zal het na verloop van tijd wel goed gaan zitten iedere leren band die ik heb gehad rekt wel iets uit soms duurt het een week soms een maand.
Ik doe een van de delen van het lederen bandje
omgebogen tussen mijn handen en wrijf dan zachtjes
zonder al te veel druk in mijn handen.
Thx!
En wat betreft het bandje een gaatje te strak of
te los ik zou voor te strak gaan dan zal het na
verloop van tijd wel goed gaan zitten iedere leren
band die ik heb gehad rekt wel iets uit soms duurt
het een week soms een maand.
Persoonlijk vind ik het niet prettig dat ie dan zo lang m’n pols oncomfortabel afknelt.
Ik doe een van de delen van het lederen bandje
omgebogen tussen mijn handen en wrijf dan zachtjes
zonder al te veel druk in mijn handen.
Dit is inderdaad wat ik zelf ook altijd doe of als tip geef.
Je kan ook de band letterlijk oprollen. Vanaf de punt gezien echt rollen. Of het echt goed is voor het leer weet ik niet, maar het is meteen al wat soepeler.
Of gewoon een beetje heen en weer wiegen. Geen breuk en toch al soepeler.
@ Marc-B1: Ik weet niet of je op de meeting bent, dan laat ik wel zien wat n visser en ik bedoelen.
Ik doe het ook op de “rol en kneus” wijze. Daarbij gebruik ik ook wel eens een lichte huidverdraagbare olie, zoals bijvoorbeeld ballistol, maakt ook soepeler en voedt het leer en ik heb het idee dat het ook scheuren van het leer voorkomt. Let wel op dat in een enkel geval de kleur van de band dan iets donkerder kan worden, alhoewel het mijn ervaring is dat dat ook weer vanzelf hersteld.
Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik dit alleen met goedkopere bandjes heb gedaan, denk aan de lederen HEMA bandjes bijvoorbeeld.
Gisteren iets anders uitgetest: de achterzijde van de band ( de binnenzijde dus ) boven de damp van een waterkoker gehouden. Niet té lang natuurlijk. Maar dan wordt het leder eventjes wat soepeler, zonder dat het uiterlijk aan de andere kant aangetast wordt.
Vervolgens vlug om de pols, en een nachtje mee slapen.