Stührling Original

Hallo Forumleden,

Net binnen uit de States, een Stührling Boardroom Operetta. Van echte Zwitserse makelij :S in de Verenigde Staten. Mooi verpakt in langwerpige doos zodat de band niet gebogen wordt (kon ik niet kwijt in mijn omdoos met dozen) en een double clasp sluiting op de lederen band.

Uitgebreide documentatie (wel met een standaard document voor het type uurwerk dat er in zit zodat de plaatjes niet kloppen met het daadwerkelijke ontwerp) en veel “Thank You”'s.

Wel meteen wat opmerkingen die het Zwitsers-gevoel wegnemen : De uurwijzer van de regulator loopt niet correct op de indices, tenminste van 03:00 t/m 10:00, dan loopt ie een minuut of tien voor. Vreemd genoeg op andere tijdstippen weer (vrijwel) goed.

Daarnaast is de dag/nacht indicator anders dan ik gewend ben. Het zonnetje staat om een uur of 10 al in het midden (moet toch echt twaalf uur zijn (DST daargelaten)) en hetzelfde geldt voor het maantje (zie plaatjes). Maar daar zal wel een (Amerikaanse) filosofie achter zitten.

Ondanks dat is het een mooi klokje dat voor zijn prijs best wel goed oogt. En bij de wee, nog behoorlijk precies loopt (een seconde of drie + sinds gisteren). De datumring verspringt in één keer om middernacht net als bij de ETA uurwerken die ik in mijn verzameling heb. Alleen dat gaatje voor de datum had een fractie groter gemogen…

Het is geen Maurice Lacroix, en ook geen IWC :smiley: maar voor de prijs ($160 ongeveer) helemaal niet verkeerd. Of toch wel ?

qua looks een Chronoswiss kloon ;). Qua prijs zal 'ie wel niet Swiss made zijn.
veel plezier van je nieuwe aanwinst!

Op WUS is heel veel info te vinden over dit merk. Wat ik lees is dat ze gebruik maken van automatische Sea-Gull uurwerken. Een Zwitserse link heb ik ook niet kunnen vinden. Ik zie ook geen swiss made op de wijzerplaat. Heeft hij een glasbodem? Mooie klok dat wel ik denk echter dat je hem met een andere merknaam toch iets goedkoper had kunnen scoren.

De website van Stührling (http://www.stuhrling.com) loopt over van verwijzingen naar Zwitsers vakmanschap, voor wat het waard is. Geldt ook voor de documentatie. Hij heeft een glasbodem, ik zal er vanavond een plaatje bijzetten (ff wachten op de iPhone Photo Stream).Seagull ? Zou kunnen. Op de (geschroefde) kastbodem staat een caliber ST-91806 genoteerd.

1 like

PlummerNL Schreef:

De website van Stührling
(http://www.stuhrling.com) loopt over van
verwijzingen naar Zwitsers vakmanschap, voor wat
het waard is. Geldt ook voor de documentatie. Hij
heeft een glasbodem, ik zal er vanavond een
plaatje bijzetten (ff wachten op de iPhone Photo
Stream).Seagull ? Zou kunnen. Op de (geschroefde)
kastbodem staat een caliber ST-91806 genoteerd.

Ik heb de site uiteraard ok bekeken. Er staat “Respect for the Art and tradition of the Swiss watchmaking legend”. Leuke phrase maar het heeft allemaal niets met Zwitsers te maken. In het affordable watches gedeelte van Watchuseek is heel veel te vinden. Het schijnt dat de eerste automaatjes van Stuhrling wat kuren vertoonden maar hun klantenservice schijnt erg goed te zijn. Als je dus problemen zou hebben of krijgen gewoon even mailen.

Ik zal eens op WUS kijken. Inderdaad, het is geen Zwitsers uurwerk (die illussie had ik ook niet). Maar Stührling weet wel een mooi verhaal aan elkaar te breien op de site.

Het bandje oogt wel Zwitsers :stuck_out_tongue:

PlummerNL Schreef:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CQHTZKNQ-D.jpg

mooie zichtbodem!

Hij ziet er leuk uit, van harte (tu)

Al met al toch een bijna Zwitsers horloge (:smiley: . Zonder gein, ik vind dit een leuk horloge. Poljot heeft er ook een, daar had ik ook naar gekeken.
Veel plezier en proficiat met dit mooie horloge.

Mvrgr, Andre

Mooi hoor!

Proficiat!

Dank voor de comments. Zwitsers of niet, al met al een mooi ontwerp dat niet “tacky” aandoet in tegenstelling tot sommige andere pogingen van Chinezen. Op WUS overigens gezien dat die Chinezen er tegenwoordig best wel wat van kunnen, maar niet voor een paar tientjes.

Dat maantje/zonnetje ben ik inmiddels uit. Is meer een AM/PM indicatie en in dat licht klopt de weergave. Of dat mooi/juist is blijft een ander verhaal.

En de precisie ? Nu loopt ie 8 seconden voor. Dat is stukken beter dan de Seiko automaten die ik heb. Zelfs beter dan mijn Maurice Lacroix Pontos Day Date.

Gefeliciteerd, ziet er niet verkeerd uit.

dreski Schreef:

PlummerNL Schreef:

De website van Stührling
(http://www.stuhrling.com) loopt over van
verwijzingen naar Zwitsers vakmanschap, voor
wat
het waard is. Geldt ook voor de documentatie.
Hij
heeft een glasbodem, ik zal er vanavond een
plaatje bijzetten (ff wachten op de iPhone
Photo
Stream).Seagull ? Zou kunnen. Op de
(geschroefde)
kastbodem staat een caliber ST-91806 genoteerd.

Ik heb de site uiteraard ok bekeken. Er staat
"Respect for the Art and tradition of the Swiss
watchmaking legend". Leuke phrase maar het heeft
allemaal niets met Zwitsers te maken. In het
affordable watches gedeelte van Watchuseek is heel
veel te vinden. Het schijnt dat de eerste
automaatjes van Stuhrling wat kuren vertoonden
maar hun klantenservice schijnt erg goed te zijn.
Als je dus problemen zou hebben of krijgen gewoon
even mailen.

Kloot,het anker loopt eraf, bij mij om de vijf a zes keer dat ik hem draag. Maar dat is nietzoveel dus om het jaar even weer vastschroeven. Denk dat de kogellagertjes stroef zijn. Heb ong. Hetzelfde horloge voor 80 dollar inc. Verzenden gekocht. Dus het kan goedkoper.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Heb je nu ongeveer hetzelfde horloge voor $80 gekocht maar loopt het “anker” er af zodat het toch goedkoper kan ?

PlummerNL Schreef:

Heb je nu ongeveer hetzelfde horloge voor $80
gekocht maar loopt het “anker” er af zodat het
toch goedkoper kan ?

sorry reactie was een beetje krom. Heb dus in 2005 een Stuhrling Original gekocht via een site in Amerika voor 80 euro dus goedkoper dan de prijs van de topic starter.
helaas vind ik het horloge niet meer waard dan deze prijs. Het loopt redelijk op tijd maar is niet echt geschikt voor dagelijks gebruik. Na een paar keer dragen moet ik de achterkant eraf halen en het anker opnieuw vastzetten daar deze losschiet.
Ook aan andere onderdelen merk ik dat je nog beter een nette automaat kan kopen van de Seiko of ander merk dan een van de Stuhrling. Zo is de kast en het glas erg krasgevoelig maar ook de afwerking nogal slordig.

joseppe Schreef:

Ook aan andere onderdelen merk ik dat je nog beter
een nette automaat kan kopen van de Seiko of ander
merk dan een van de Stuhrling. Zo is de kast en
het glas erg krasgevoelig maar ook de afwerking
nogal slordig.

Vind ook dat in die prijsklasse er weinig beter is dan een Seiko of Miyota voor een mechanische daily beater. Misschien Orient, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Klopt ik heb twee Orient horloges wel vintage uit de jaren zestig /zeventig. Nadeel is dat je de datum apart met een knop moet instellen zoals ik dat ook bij Russische Slava horloges ziet. En dat de kroon met stift soms losschiet maar dat is ouderdom en een reparatie waardig.

op de Amerikaanse site van Stuhrling zetten ze hoge advies prijzen naar die slaan nergens op. Ik zelf zelf een Eternal Sunrise model met een Dual Date waarbij je de thuistijd kan instellen voor als je in een andere tijdzone zit.

de eerste keer dat ik hem loshaalde trof ik een nylon aandrukring aandie uit het zicht van de glazen achterkant de boel op zijn plaats houd. Daarnaast veel geklonken ipv geschroefde onderdelen. Dus erg goedkoop allemaal.