stuk 7T32B seiko movement uit elkaar gehaald - Feedback gevraagd

Allereerst excuses als dit niet de juiste categorie is, ik ben nog redelijk nieuw op het forum en het is nog een beetje zoeken voor me. Bij voorbaat alvast dank voor het nemen van de tijd voor degene die hierop willen reageren.

Ik heb recent een stukke Seiko met 7T32 quartz movement bemachtigd, wat mij leuk leek om uit elkaar te halen om wat meer te leren over het repareren van horloges. Ik dacht door het uit elkaar halen ervan dat ik op z’n minst kon observeren wat er mis mee zou zijn, en op die manier iets nieuws leren voor de volgende keer. Het is niet per se mijn ambitie om het horloge werkend te krijgen (maar het zou wel leuk zijn natuurlijk ahah), maar echt puur voor leren. Helaas ben ik na het uit elkaar halen niet veel wijzer geworden en wilde ik jullie vragen om me een beetje de juiste richting in te duwen.

Het horloge heeft verscheidene problemen:
1: het werkt niet (duh!). Een nieuwe batterij erin deed simpelweg niks
2: De knoppen van het horloge werkte niet en konden niet eens ingedrukt worden
3: Ik kon alleen de datum van het horloge aanpassen, de wijzers werkten handmatig ook niet

Voor de knoppen van het horloge heb ik met veel pijn en moeite de “pushers” eruit gekregen. Hierin is wel 1 van de c-clips geslachtofferd aan de vloer van mijn woning, en zal waarschijnlijk een permanente residentie hebben bemachtigd onder mijn keuken of in het tapijt. Verder waren de springveren ook niet in een al te beste staat, waarvan ik 1 zelfs helemaal stuk moest maken om het überhaupt los te maken. Ik heb vervolgens alle onderdelen voor de pushers en kroon schoongemaakt en heb dat verder laten rusten.

Voor het horloge zelf, ik weet eigenlijk niet waar ik naar zoek. Ik zocht in eerste instantie naar duidelijke schade of corrosie, maar ik kon zelf niet echt iets spotten. Ik heb steeds meer laagjes losgemaakt (waarvan 1 van de schroefjes besloot om de buurman te worden van de c-clip), tot ik bij alle tandwieltjes kwam. Ik denk dat ik nu bij een “point of no return” ben en het niet meer goed in elkaar zal krijgen, maar goed, je kan wel alles zien nu. De wijzerplaat heeft helaas wat pijn moeten doorstaan in dit proces, aangezien mijn stukje plastic te dun was met het eraf halen van de wijzers.

Voor de elektrische problemen had ik nog het idee om de spoelen te checken met een multimeter (besteld, nog niet in huis), maar los van dat heb ik geen idee. Voor het PCB zag ik met mijn ongetrainde oog ook geen schade (het is misschien een beetje verbogen doordat ik het allemaal uit elkaar aan het halen was). Zien jullie iets problematisch los van mogelijk een spoel die het niet doet?

Voor het mechanische probleem weet ik al helemaal niet wat ik moet doen. Ik ging hier blind in en had niet verwacht zoveel tandwieltjes te zien. Ik heb er nog een beetje met een tandenstoker aangezeten, maar ze lijken allemaal wel te willen draaien. Wederom de vraag: zien jullie hier iets problematisch?

Hieronder de foto’s die ik tijdens het proces heb gemaakt.

Het horloge

Het u-vormige metaal ligt los omdat het bij elke beweging hier los schiet. Bij het uit elkaar halen zat het wel goed

3 likes

Ik heb hem naar Techniek & Reviews verplaatst.

Had je een A/C reset uitgevoerd? Grote kans dat het uurwerk het dan na een batterijwissel had gedaan…

De pushers schoonmaken is inderdaad nodig om ze te laten functioneren, daarbij haal je ze uit de kast en maak je de veertjes schoon. De C-clip verwijderen gaat het makkelijkst met een stukje Rodico om hem op te vangen.

Kijk hier op Hf eens op andere 7t32 draadjes, of op youtube.
Persoonlijk vind ik aan quartz sleutelen leuker dan aan volledig mechanische uurwerken. De 7t32 heb ik alleen nog niet zover uit elkaar gehaald als jij nu - en nu ik jouw foto’s zie snap ik goed waarom mij dat werd afgeraden.

2 likes

de AC reset was inderdaad ook gedaan. Het horloge was simpelweg gewoon stuk en was ook vrij smerig aan de buitenkant inclusief de pushers. Om die reden verbaasde me het ook dat ik geen duidelijke falen heb kunnen vinden aan de binnenkant. Zoals je op de 3e foto kan zien zit er ook een vlek op de buitenste laag metaal van de movement, maar daar hield het dus ook gewoon bij op.

En ja, ik schrok wel een beetje van de complexiteit ahahah. Maar ik koos bewust voor een complexer movement, omdat het dan toch ook allemaal weer wat interessanter is.

2 likes

Dit ga ik even in de gaten houden.

Ik heb eenzelfde op de werkbank liggen, waarbij de batterijwissel ook geen soelaas biedt.

Wat wel gek is, is dat met de nieuwe batterij de chrono functies en het alarm leven vertonen, maar zowel de uurwijzers als de secondewijzer blijven levenloos.

De reset is gebeurd, dus ik zit zelf ook wat vast. Ik ben wel niet zover als jij gegaan, dat durf ik simpelweg niet wegens gebrek aan kennis.

Iemand die hier raad mee weet?

Disclaimer: ik heb er echt geen weet van, maar ik denk graag mee…

Dit is toch gek? Tijd verzetten met de kroon is toch gewoon mechanisch - neem ik even aan? Tegelijkertijd: als je de tijd verzet, loopt het horloge niet, toch? Mankeert er niet iets aan de as van de kroon? Waardoor ook de “trigger” mist dat het horloge kan lopen?

Heb je eerst een quartz tester gebruikt? Dat is de eerste stap die ik zet bij “niet” werkende q-uurwerken. Dat is de eerste indicatie of het uurwerk überhaupt kan lopen. Bij beweging op de q-tester is het elektronische gedeelte iig niet naar de gallemiezen. Nog steeds geen leven? Dan multimeter in de hand nemen en diverse onderdelen op weerstand doormeten. Zo werk je naar de oplossing toe. Kijk ook met vergroting naar de spoelen. Draadje gebroken? Of losgekomen van de aansluiting?

1 like