Stukje vergeten geschiedenis van precisie tijdmeting

Vandaag langs geweest bij technische afdeling op mijn werk ( UvA ), en in de verloren in de hoek zag ik een gevaarte van zo 2 meter staan::o wat is dit8-) weer kijken:S, en van dichterbij lijkt een klok 8-).
Dan maar vragen, wat het is waar het voor dient / diende.
Van een collega hoorde ik, dat dit een 8-daagse slingeruurwerk gemaakt door Abragam de Casseres, en in een vacuüm behuizing met temperatuur gecompenseerde slinger ( kwik ) met fotocel uitlezing van de secondeslag.
Aangeschaft ergens tussen 1930 / 35 en aangeschaft voor bij de viscositeit metingen op het lab, met afwijking van 1 seconde per dag.

In eerste instantie zou belanden bij de oude schroot, maar collega Hans heeft zich ingezet voor behoud van dit stukje erfgoed.

Volgens hem zoude nog een paar van deze type zijn gemaakt, maar waar ze zijn???
Hopelijk kleine bijdrage aan dit forum, past niet om de pols(:smiley: maar toch interessante ontdekking :slight_smile:

Groeten Iwan

Wauw!De moeite waard om te restaureren?

Mijn beste,

Idem dito…
We zien dan weer, wat we willen zien.

Plezant dat je dit met het forum wilt delen!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Iwan: dank voor deze bijdrage.
Zulke berichten maken het forum (weer) leuk.
Sjapoo!

Leuk! Zoiets heb ik nog nooit gezien!
Hartelijk dank voor het delen :slight_smile:

Een fantastische vondst! Dat is nog eens een klok!

leuk vondst Iwan. Kan je die wijzerplaat niet gebruiken voor één van jouw Minerva projecten?
't Is ongeveer dezelfde maat:D

Nee, zonder dollen: dit is leuk!!

::oTom, dat zijn de Russische afmetingen:D ebay zit vol met die creaties uit CCCP(:D(:smiley:

Dank je wel Iwan voor deze interessante post (tu)
Wat ik me nu wel afvraag is of de fotocel later is
toegevoegd of bestonden die al in de jaren '30?
Leuk om eens te kijken of er meer over te vinden is
op het net, ga ik van de week eens doen :wink:

mvg

kaleiwan Schreef:

::oTom, dat zijn de Russische afmetingen:D ebay
zit vol met die creaties uit CCCP(:D(:smiley:

Ach ja, waar je mee omgaat, raak je door besmet:D:D

Prachtige regulateur, maar wat een gevaarte eromheen zeg!

Heb helaas weinig sjoege van klokken, maar ik neem aan dat het vacuum ervoor zorgt dat de beweging van de slinger niet wordt beinvloed door de lucht(weerstand)? Zou dat zoveel verschil maken? ben heel benieuwd of er een deskundige klok-o-loog is die dat kan uitleggen!

Net als Frans vraag ik me af of die fotocel origineel er al in zat? (zou toch denken dat als je de sekonden kan meten/checken waar heb je de klok dan nog voor nodig?)

Hoe dan ook: Interessante klok Iwan, bedankt voor de fotootjes! Altijd leuk om dingen te zien waarvan je het bestaan nog nooit hebt vermoed (tu)

PS: Ontbreekt het glas met bevestigingsring van de vacuumbehuizing voor de wijzerplaat?

Groet,
Paul

Tom, echt mooie set Russen :)o:~ bedankt voor de(tu)shouw

Frans53 en PaulK en andere belangstellende, ik zal volgende week meer te weten komen aangevuld met wat oudere foto’s.

PaulK, het klopt, glas is kapt gegaan tijdens verplaatsing en gevaarte weegt zo ±200 kg. Vacuüm was om zo min mogelijk weerstand te hebben, en eigelijk was dit een voorloper van de atoomklok.

Het word vervolgt B)-

Groeten en fijne weekend
Iwan

Gaaf :D, bedankt voor het delen

Bedankt voor het delen,ziet er indrukwekkend uit .