Sturmanskie Sputnik

Omega was het eerste horloge op de maan, Sturmanskie, in 1961 aan de arm van Yuri Gagarin, het eerste horloge in de ruimte. 4 jaar daarvoor brachten de Russen de 1e satelliet in de ruimte, te weten, de Sputnik. Officieel wordt dit evenement dan ook beschouwd als het begin van de ruimtevaart.
Sputnik betekend trouwens ‘reisgezel’.:#

De link ruimtevaart en Sturmanskie is dus gauw gelegd, en laatstgenoemde bracht een paar jaar geleden dan ook een ode aan de Sputnik door het uitbrengen van een tot 500 stuks gelimiteerde ‘50 jarig-jubileum-versie’.
Er is ook wel een 24-uurs versie, maar van die types is ondergetekende geen fan.

Mijn Sputnik is de nr 82 van die 500, en is een handopwinder met het bekende 2614.02 caliber inside. De diameter zonder kroon is 43mm de hoogte 10.5.
Dè gadget is natuurlijk de wereldkaart met de daaromheen zijn baan trekkende Sputnik!
De achterkant is versiert met de nodige herdenkingsmemorabilia.

Tot slot natuurlijk de foto’s (mbv een fles Poolse wodka(:D)




Mijn beste,

Proficiat met deze gedenkwaardige aanwinst.
Een mooie verhaal ook, zowel in woord als in beeld!!

Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van deze Bevlogen Sputnik.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Prachtig leuke gadget werk hij ook echt .
Veel draag plezier in goede gezondheid.

Leuke klok maar draait die sputnik nou ook rondjes en loopt die
over de minutenwijzer heen?
Misschien kun je wat duidelijker foto’s daarvan plaatsen als de wodka is uitgewerkt.:wink:

Prachtig zo, met die globe (tu)

Leuke aanwinst, proficiat

Moet je ff googlen op “Sturmanskie Sputnik”.
Dan kun je een YouTube-filmpje bekijken.
(Krijg helaas geen linkje voor elkaar.)

Bedankt voor de aardige reacties beste mensen.:slight_smile:

De Sputnik trekt zijn baan op de volgende manier:

Sorry, de link werkt dus idd niet. Even op Sturmanskie Sputnik op You Tube kijken en dan weet je alles!

Ah, als een 2e secondewijzer dus.
Bedankt voor de verwijzingen naar youtube.

Dit vind ik echt een leuk horloge. Proficiat!

Mooi horloge, ik vindt de secondewijzer heel apart (tu).
Veel plezier met deze aanwinst.

Mvrgr, Andre

Ze hebben toch wel wat die Russen hè…
Proficiat, leuke aanwinst !
(tu)

veel plezier ermee (tu)

Groetjes van de grote broer :wink:

dat is nog eens een leuke gedenkwaardige klok. ik heb nog geeb rus in de verzameling, maar zo iets zou best leuk kunnen zijn.

overigens zie ik niet zo snel dat t nr 82 vaan 500 is. zetten de russen dat niet op t klokje?

Prachtig klokje gefeliciteerd.(tu)

marnix.moed Schreef:

dat is nog eens een leuke gedenkwaardige klok. ik
heb nog geeb rus in de verzameling, maar zo iets
zou best leuk kunnen zijn.

overigens zie ik niet zo snel dat t nr 82 vaan 500
is. zetten de russen dat niet op t klokje?

Marnix, staat wel (heel klein) op de achterkant. Helemaal onderaan in het midden, rechts van de reflectie van mij, zie je wat gekriebel. Met het blote oog (of in mijn geval met leesbril) is het duidelijk te zien.

Leuk horloge! Gefeliciteerd met de aanwinst(tu)

De kast van het horloge doet mij denken aan de vorm van een oude Soviet Maan verkenner, de Lunokhod:

En tevens moet ik je de groeten doen van de eerste versie van de Sputnik, uit de jaren '50:

Ligt het nou aan mij of loopt de Sputnik 10 seconden voor t.a.v. de secondenwijzer bij de zesuurs-positie ?

Ik vind hem trouwens wel heel mooi en alhoewel ik eigenlijk van plan was voorlopig geen horloges meer te kopen sta ik wel zwaar in de verleiding…

Vriendelijke groet,

Chris

Contadino Schreef:

Ligt het nou aan mij of loopt de Sputnik 10
seconden voor t.a.v. de secondenwijzer bij de
zesuurs-positie ?

Ik vind hem trouwens wel heel mooi en alhoewel ik
eigenlijk van plan was voorlopig geen horloges
meer te kopen sta ik wel zwaar in de
verleiding…

Vriendelijke groet,

Chris

De ‘vliegende Sputnik’ staat los van de secondewijzer op de 6, en moet je gewoon zien als een leuke gadget.

Op de video lijken ze wel synchroon te lopen