Sturmanskie wel of geen vintage

Is mijn Sturmanskie uit de cccp?

Interessante vraag voor mij. Ik heb documentatie nageslagen.

De grijze wijzerplaat is er vanaf 1986.
De aanduiding “3133” werd in de late sovjet periode vanaf 1990 veranderd in “SU 3133”. En vanaf 1993 werd het letter type wat veranderd.

Vanaf 1996 werd SU weer verwijderd, maar hing de letter wat “achterover”. Vroege uurwerken hadden een bronzen balanswiel. En 2 delige pusher arm. (goede term?).

De horloges kwamen 1983 beschikbaar voor gewoon (niet militair) publiek. Zoals ook dit type met chromen kast i.p.v. RVS. Samenvattend eindig ik tussen ca 1989-1990.
Nog net vintage. :grinning: Mee eens?

1 like

Lastig om de exacte leeftijd te bepalen, zeker omdat in de wilde jaren van het einde van de Sovjetunie en het begin van de Russische federatie een gebrek aan zo’n beetje alles was en horloges werden geproduceerd met alles wat nog aan onderdelen voorhanden was. Ik denk zelf dat je goed zit met je uurwerk analyse en in combinatie met wat we weten deze ergens tussen 1989 en 1992 is gemaakt. Ik vind dat hij zeker vintage genoemd mag worden.

1 like

Als hij idd uit 1989-1990 komt zou ik gezien de leeftijd zeggen vintage ja. Maar verder kan ik er niets zinnigs over zeggen aangezien ik geen ervaring met het merk heb en mij er ook niet echt in heb verdiept :smirk:. Denk trouwens dat je in het vintage gedeelte veel eerder betrouwbare info zal krijgen. Maar je bent langer regular als mij, dus dat wist je al? Mooie chrono trouwens :+1:. Naar ik begrepen heb ook een goed uurwerk. Gefeliciteerd ermee!

2 likes

Dank je ThaWatcher. :grinning:

Het kan zijn dat de Poljot uit de latere jaren negentig is.
Hier is een afbeelding uit een catalogus uit 1992, het lijkt of alle horloges nog van RVS zijn.

Ik heb zelf de linkse en rechtse, alleen heeft de linkse heeft geen 3133 uurwerk maar eentje met secondenstop.
Ik ben vergeten welk kalibernummer het is.
De oude catalogus en andere zijn hier te vinden.

http://www.cccp-forum.it/mb/viewtopic.php?f=9&t=175&p=2808#p2808

2 likes

De 31659.

2 likes

Bedankt ! :+1:
Ik wist nog wel dat het een lang nummer was.

Dank, ik ga kijken😃