Subdial: 3 6 9

Jaren geleden kocht ik voor een grijpstuiver deze Orfina van iemand die hem in een doosje met meuk vond in een hoekje op de zolder van zijn nieuwe huis.
Na wat poetsen en een vers bandje bleek het een best wel leuke chrono.
Vandaag weer eens gedragen en bewonderd.

Nu pas valt mij op dat op de rechter subdial naast de gangbare 5-, 10-, 15-etcetera-posities ook de 3, 6 en de 9 in een afwijkende grootte zijn weergegeven.
Waartoe zou dat dienen??

4 likes

Er staat mij iets van bij dat het met telefonie te maken had, een tarief per drie minuten o.i.d. , maar hoe het precies was weet ik niet.

1 like

:thinking: ik zie het niet. Maar dit helpt mij wel herinneren dat ik mijn enige chrono in het blauw moet gaan adverteren. Mij te druk die chrono’s.

Here you go…

7 likes

Ah

@AB64 Alex, dank voor je reactie :+1:.
Jij was daar dus een paar jaar terug ook tegenaan gelopen.

1 like

Precies zo.
Ik probeer me nu voor te stellen hoe mensen dus bij het bellen hun mooie chrono gebruikten om de 3, 6 en 9 minuten bij te houden tijdens een gesprek.
Zou iemand dat ooit gedaan hebben?

Wat grappig ik heb zelf ook 5 van dit soort horloges in mijn collectie en zie nu pas dat die van mij dit ook hebben was me ook nog nooit opgevallen. :smirk: weer wat geleerd :face_with_monocle:

Ja zeker. Lange afstand/internationaal bellen was toen prijzig, dan wil je de tijd wel bijhouden. Ik meen dat het eerste blok drie minuten was in de US voor een lange tijd.Vond dit uit de jaren 50 en dat is laag tarief USD1 is USD12.5 vandaag;

3 likes