Toon je Telefoon Tariefseenheid Teller

Een vraagje op HF over de indeling van de minuten subdial ( 3 eenheden van 3 minuten) heeft geleid tot een leuk, nieuw weetje.
Zie:

Dit is dus iets wat alleen op de vintage chrono’s terug te vinden zal zijn. Dus vind ik het een goed idee (niet van mezelf, werd geopperd door @Rombi) om deze te verzamelen.
Toon je Telefoon Tariefseenheid Teller!

Begin ik met deze van mij (Zenith A273 uit eind jaren 60):

17 likes

Mijn jaren 40/50 18kt Jolus
20210408_113351

Jaren 40/50 18kt Joko
20210408_113423

Jaren 40/50 Chronographe Suisse

10 likes

Heruitgave Omega Museum Collection:

13 likes

Een Tissot 6215-2 Sn 1630xxx uit de veertiger jaren (1945 volgens de lijst)
maar Wilko @wbcoupe weet het vast beter/preciezer

12 likes

Wat een prachtige Omega re-issue!
Die mooie creme kleur dials, gouden wijzers/indices en de rode en blauwe nummerieke schalen van chrono’s uit de jaren 40/50… :heart_eyes:

1 like

Ik heb laatst met gedachten gewisseld met een Amerikaanse Tissot verzamelaar over serienummers in dergelijke chrono’s. Er zitten wat vreemde discontinuïteiten in de serienummerreeksen, waarschijnlijk doordat deze chrono’s volledig bij Lemania werden gemaakt. Het lijkt erop dat Tissot af en toe een reeks vrij liet en die aan Lemania doorgaf om die op de Tissot chrono’s te stempelen maar omdat de productieaantallen van Tissot en Lemania nogal verschilden liepen die nummers wel eens wat uit de pas.

Datering van deze chrono’s is dus wat lastig op basis van serienummers maar ik schat dat je er met 1945 niet veel naast zit. Enige methode om hem nauwkeuriger te dateren is een extract bij Tissot aan te vragen, maar dat kost je 100 Zwitserse Franken :grimacing:

2 likes

12 likes

Tissot uit 1945. Overigens niet helemaal uitgesloten dat het om een redial gaat, maar wel een nette.

17 likes

Lijkt me wel. Misschien in combinatie met een nieuwe plating. Maar mijn god wat is dit mooi :ok_hand:t5::+1:t5:

Dat in elk geval niet, kast is massief 18k :wink:

1 like

A dat verklaard de staat haha. Oeps😅. Maakt hem alleen nog maar mooier👍🏾

1 like

Dank je :blush:

Vermoed dat er ook wel wat opnieuw gebrusht / gepolijst is aan de kast, maar niet heel zwaar in elk geval, de vorm zit er nog netjes aan.

1 like

8 likes

Mij ook :roll_eyes:

Eterna Chrono mid jaren 40

7 likes

6 likes

Het was zo een leuke wetenswaardigheid, toen nog niet wetende dat ik er ook eentje heb. 10 Minuten geleden even gecontroleerd , en ja hoor!

7 likes

Nog nooit gezien, prachtig uurwerk!

1 like

Dankjewel. Hier vind je (veel) meer erover: 🌈 Volg de Regenboog : het grote Zenith El Primero Rainbow verhaal

2 likes