Gevonden! Drie minuten-vraagje over chrono subdial

Geen idee, ik ben net naar mijn chrono’s gaan kijken, blijkt dat het een algemeen fenomeen was in die tijd:

5 likes

Groot gelijk :heart_eyes:

1 like

Nou ja zeg, allebei… 3x3
Wat een bijzondere exemplaren trouwens.

1 like

Bedankt! Ze hebben ook leuke binnenwerkjes, één is een landeron 48, de andere weet ik niet meer:

Nog een laatste om het af te leren :wink:

Zoek ik nog een kast voor

2 likes

In Nederland gold de drie minuten takt voor telefoongesprekken ook zoals deze tekst in de
Naamlijst voor den interlocalen telefoondienst 1935 toont

grafik

7 likes

In de jaren 50, 60 eindigde een telefoonverbinding, -gesprek na 9 minuten automatisch.

4 likes

Aha, en dat verklaart dus de 3x3=9 indeling. Erg interessant dat dit dus terechtkomt op een subdial van chrono’s in die tijd.

2 likes

Al veel eerder zoals je in mijn post boven kunt zien.
En ook dat de verrekening per drie minuten ging.
Er waren natuurlijk ook eenvoudigere en goedkopere systemen dan een chronograaf zoals zandlopers en wekkertjes.

2 likes

Klopt, ja. Wel de 3 minuten fases gezien maar de 9 minuten limiet had ik gemist.

1 like

Wellicht een nieuw topic aanmaken: show je 3x3 minuten dial?
Lijkt me leuk om te zien welke er ronddwalen op horlogeforum.

3 likes

Lijkt mij een leuk idee! Ben benieuwd of dit enkel bij de ‘duurdere’ chrono’s zo was (zoals mijn 18kt’s of @AB64 zen Zentih) , of bij elk type

1 like

Nou zeker! Mijn goedkoop ding uit 1950 heeft ze ook

4 likes

Prachtige Zenith, gefeliciteerd!
En wat ontzettend leuk om dit te leren!

1 like

…Nadat het gesprek 9 min. geduurt heeft, wordt het verbroken. Bel dan maar opnieuw…
Ook lekker als je in de wacht staat (ja dat was er toen prettig genoeg ook nog niet).
Tegenwoordig wordt je juist gestimuleerd zo lang en zo veel mogelijk van je communicatielijntjes gebruik te maken (typte hij op zijn permanent met internet en telefoon verbonden smartphone).
Erg leuke en leerzame vondst weer Maurits!

1 like

Nog een kleine toevoeging
Dit soort indeling op de chrono had je ook nog voor diverse sporten.
O.a. voor zeilers om de tijd tot de start te stoppen en dan bijtijds de zeilen te zetten
Bijvoorbeeld de Tissot Navigator

2 likes

Zeker!
Maar van een horloge voor een speciaal doel (duiken, zeilen, racen) verwacht ik deze specifieke functionaliteit. Daarom vind ik het zo grappig dat een “neutrale” chrono een functie voor “de gewone man” kent: Niet teveel betalen voor je telefoongesprek en zorgen dat deze binnen 90 minuten is afgerond"

Niet alleen

Als een zakelijk gesprek plotseling onderbroken wordt is dat niet aangenaam. En als je dan - in het geval van een door een telefoniste opgebouwde verbinding - eventueel lang moet wachten tot je de ander weer aan de lijn hebt is dat misschien zelfs schadelijk.
Dus was het zaak om de tijd in de gaten te houden.

Overigens, gewone man. Een Pontiac chrono kostte in 1949 in België 3040 frankskes.
LaderniereHeure-22-05-1949.PNG
Daar moest een getrouwde politieagent destijds drie weken voor werken.
grafik

2 likes

Ok… Met “gewone man” refereerde ik aan een niet-zeiler/duiker/racer

1 like


Hop! Nog eentje!

2 likes

Dan kan je hem crossposten op