Gevonden! Drie minuten-vraagje over chrono subdial

Misschien hoort deze in het Domme Vragen topic, maar was vandaag tussen de Zoom sessies door een beetje aan het spelen met mijn chrono en ik zie nu pas dat de minuten subdial vd chrono de eerste 9 minuten duidelijk onderverdeelt in 3 delen van 3 minuten.


(zie rechter subdial)

Enig idee waarom? Andere voorbeelden?

8 likes

Waarschijnlijk om sneller af te kunnen lezen bij korte tijdswaarnemingen. Stel je moet rondetijden van 3 minuten waarnemen dan kost een paar seconden extra aflezen toch veel tijd wanneer je weer mort herstarten voor de volgende ronde. Duurt het ronde langer dan kan ik mij voorstellen dat die paar seconden minder van belang worden.

1 like

Klopt, gaat zeker sneller.
Maar waarom 3 minuten? En waarom 3 stuks?

Gevonden! (Google is your friend)

En verplaatst naar de Vintage categorie, want daar hoort dit blijkbaar thuis.

Volgens deze en deze site heeft de timing van 3 minuten te maken met “public payphones”, De Telefooncel.
Bij het inwerpen van een muntstuk kon je in de jaren 40-60 gedurende 3 minuten bellen alvorens een nieuw muntstuk in te werpen.
Makkelijk te timen met de chrono.

Nou moet ik zeggen dat het bijna klinkt als een 1 April grap, maar een andere of betere verklaring heb ik niet gevonden. Op genoemde sites wel andere voorbeelden van vintage chrono’s met dezelfde indeling op de seconde register.

Andere vintage chrono’s op HF met dezelfde 3 minuten indeling op de seconde subdial?

24 likes

Volgens mij klopt dat hoor, is ook een manier om een chronograaf te dateren.

1 like

Leuke wetenswaardigheid.

1 like

Je bent op een goede spoor, maar een vaste :phone: thuis had ook een tarief berekening per 3 minuten :telephone_receiver: bellen, en dat was een kostbare bezigheid en 3x3 minuten was :moneybag: kostbare bezigheid :wink:
Ja het was voor het belgedrag binnen de :moneybag: perken te houden :wink: iets wat we ons nu niet kunnen voorstelen :face_with_monocle:
Groeten Iwan :motorcycle:

8 likes

Dit is echt een leuk weetje! :grinning_face_with_smiling_eyes::grinning_face_with_smiling_eyes: en echt,wat een prachtig uurwerk @AB64

1 like

Hah, wat een ontzettend gave verklaring :smiley:

1 like

Ik vind dit echt geweldig. Dus bij het ontwerp van de wijzerplaat werd er rekening mee gehouden dat mensen hun beltijd binnen de perken willen houden.
Wat een ontzettend leuk inzicht. Zou er hiermee geadverteerd zijn?

2 likes

Dank, vorige week aangeschaft en sindsdien Grote Blij!

2 likes

Geen idee, ik ben net naar mijn chrono’s gaan kijken, blijkt dat het een algemeen fenomeen was in die tijd:

5 likes

Groot gelijk :heart_eyes:

1 like

Nou ja zeg, allebei… 3x3
Wat een bijzondere exemplaren trouwens.

1 like

Bedankt! Ze hebben ook leuke binnenwerkjes, één is een landeron 48, de andere weet ik niet meer:

Nog een laatste om het af te leren :wink:

Zoek ik nog een kast voor

2 likes

In Nederland gold de drie minuten takt voor telefoongesprekken ook zoals deze tekst in de
Naamlijst voor den interlocalen telefoondienst 1935 toont

grafik

7 likes

In de jaren 50, 60 eindigde een telefoonverbinding, -gesprek na 9 minuten automatisch.

4 likes

Aha, en dat verklaart dus de 3x3=9 indeling. Erg interessant dat dit dus terechtkomt op een subdial van chrono’s in die tijd.

2 likes

Al veel eerder zoals je in mijn post boven kunt zien.
En ook dat de verrekening per drie minuten ging.
Er waren natuurlijk ook eenvoudigere en goedkopere systemen dan een chronograaf zoals zandlopers en wekkertjes.

2 likes

Klopt, ja. Wel de 3 minuten fases gezien maar de 9 minuten limiet had ik gemist.

1 like