Het is nu een paar maanden geleden, dat ik over een rommel-/antiekmarktje in Dordrecht liep en dit “klokje” zag staan. Een heuse Zenith nog wel. Voor een schappelijk bedrag overgenomen, ondanks de woorden van mijn vrouw": Waarom koop je dat ding, je stikt van de klokjes en horloges".
Thuisgekomen bleek het geen bureauklokje, maar een Telephonometer. Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik kwam een artikel tegen, waarin het gebruik en de werking duidelijk werd uitgelegd.
Het werd vooral gebruikt door de dames achter het schakelbord, die hiermee de telefoontijd konden bijhouden, om vervolgens de kosten in rekening konden brengen.
Op bovenstaande foto zie je links op het bureau een set van 3 van deze telephonometers
Wil je er meer over weten en ook zien hoe de telephonometer gedemonteerd kan worden, dan moet je zeker deze link eens bekijken.
Voor de volledigheid ook maar een linkje plaatsen naar dit topic, waarin het een en ander wordt uitgelegd over de minuten subdial met 3 eenheden van 3 minuten op bepaalde chrono’s.
Voorlopig heeft deze Telephoniometer een plaatsje gekregen in mijn werkkamer, waar het al stikt van de horloges en klokjes
Ontzettend leuk! Ik zag er een paar maanden terug eentje op MP staan. Had
hem eigenlijk moeten kopen…
Wat een leuk en informatief artikel over deze telephonometers! Ik was laatst in een schattig klein Halda museum in Svängsta, Zweden waar deze toendertijd ook gemaakt werden.
Werkt die van jou goed?
Ja hoor, hij loopt netjes. Al denk ik wel dat ie eigenlijk een service nodig heeft, gezien de leeftijd. Maar aangezien het alleen een decoratie stukje is, laat ik het maar zo.
Ik snap eerlijk gezegd de daadwerkelijke functionaliteit niet echt.
Hoezo 48 minuten subdial? 16x3? Niet echt logisch lijkt me.
Hij stopt ook bij 12 minuten…
Zou een simpele chronograaf niet handiger zijn geweest?
Gewoon een grote subdial met 3 minuten interval. Misschien zelfs second morte zodat het duidelijker weergegeven wordt.
Die 3 minuten waren het aantal minuten waar naar buiten je netnummer bellend op werd afgerekend. Binnen je netnummer kon je langer bellen, zonder hoge kosten. Internationale gesprekken hield je meestal ook op 3 minuten, omdat het anders te duur werd. Thuis kreeg je iedere maand gewoon een nota, per post, maar onderweg betaalde je in een telefooncel of (hotel)lobby met muntgeld. Dan kon je van tevoren uitrekenen hoeveel muntgeld erin moest.
Toen we in NL naar nieuwe netnummers gingen, werd er ook overgegaan op afrekenen per minuut. Toen kwamen ook de eerste telefoonkaarten en de eerste mobiele telefoons (daarvoor had je alleen autotelefoons, of van die Miami Vice walkie-talkie achtige “draagbare” telefoons voor de allerrijksten-met-een-drukke-baan).
Geen idee, maar ik ben wel intellectueel beperkt denk ik😂.
Telefoon vrouw plugt het schakelbord om en drukt op de pusher (of hendel wat mij betreft) van de bureau chrono. Tijd loopt. Subdial tikt de minuten af.
Telefoongesprek klaar? Chrono stoppen en klaar…
Hoe werkt dit ding dan? Waarom stopt die subdial bij 48 minuten en waarom stopt dit ding bij 12 minuten met lopen?
Ik krijg het niet ‘geklikt’.
Ben dan ook van de generatie die zelf nog nooit betaald heeft voor minuten. Zolang ik mij kan herinneren, zijn mijn belminuten sinds ik er zelf voor betaal onbeperkt
Edit💡; wacht eens even… Dit klokje geeft enkel de minuten minuten weer? Ik dacht uren en de subdial minuten…
Die subdial dus seconden? Maar waarom dan 48?
Ging dat daarvoor niet eerst per tik, dat afrekenen?
En dat de tijd tussen twee tikken afhing van het tijdstip dat je belde en of het gesprek lokaal of nationaal (of internationaal) was? De PTT registreerde alle pulsen centraal in hun systemen en je kreeg een factuur van het aantal tikken maal een klein bedrag per tik (en studenten hadden een tikkenteller op de gang zodat ze op konden schrijven wie welke tikken verbruikt had).
Dan zat je al op een computergestuurde centrale. Dat was nog niet overal, begin jaren '80.
Volgens mij had je dan druktoetsen ipv een draaischijftelefoon. Maar inderdaad, naast een abonnement had je toen betalen per tik. Netnummers dichtbij tikten langzamer dan erbuiten.