De Zenith Telephonometer

Het is nu een paar maanden geleden, dat ik over een rommel-/antiekmarktje in Dordrecht liep en dit “klokje” zag staan. Een heuse Zenith nog wel. Voor een schappelijk bedrag overgenomen, ondanks de woorden van mijn vrouw": Waarom koop je dat ding, je stikt van de klokjes en horloges".

Thuisgekomen bleek het geen bureauklokje, maar een Telephonometer. Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik kwam een artikel tegen, waarin het gebruik en de werking duidelijk werd uitgelegd.

Zenith_Telephonometre_Verpackung_freigestellt

Het werd vooral gebruikt door de dames achter het schakelbord, die hiermee de telefoontijd konden bijhouden, om vervolgens de kosten in rekening konden brengen.

Telephonometer_im_Einsatz_um_1920

Op bovenstaande foto zie je links op het bureau een set van 3 van deze telephonometers

Wil je er meer over weten en ook zien hoe de telephonometer gedemonteerd kan worden, dan moet je zeker deze link eens bekijken.

Voor de volledigheid ook maar een linkje plaatsen naar dit topic, waarin het een en ander wordt uitgelegd over de minuten subdial met 3 eenheden van 3 minuten op bepaalde chrono’s.

Voorlopig heeft deze Telephoniometer een plaatsje gekregen in mijn werkkamer, waar het al stikt van de horloges en klokjes :wink:

11 likes

Informatief verhaal.
Prachtige aanwinst.
Veel plezier ermee.

1 like

Geinig machientje :+1:t2:

1 like