Subforum voor liefhebbers/handelaren?

Hij moet er toch nog best lang over nadenken :face_with_hand_over_mouth:

2 likes

On topic maar weer.

Goede vraag Charles.

2 likes

Ja eens, ben benieuwd hoe de forumeigenaar hier over denkt!

1 like

Nou ja, je weet he. Wie bepaald betaald

2 likes

Das met een T…

2 likes

Ow, kud.

2 likes

Ehmm inmiddels niet meer hoor. Of je moet iedere minuut vd dag erop zitten. Horloge wordt hier aangeboden, rap gekocht en op dezelfde dag nog met plus €400,- online gezet.

+1.

Gaat tegenwoordig wel erg hard de andere kanalen in.

2 likes

Ik heb TS aangegeven hier te reageren (dan weten we het allemaal).
Dit forum is in eigendom en beheer van een commercieel bedrijf, actief in de horlogebranche.
Het is opgezet om liefhebbers van horloges, over horloges te kunnen laten praten, ervaringen te delen, technische vragen te kunnen stellen etc etc.
Een dergelijk forum bestond nog niet en ook zaken als facebook, Instagram etc moesten nog uitgevonden worden.
Naarmate het aantal leden groeide en de forumspirit toenam, ontstond de behoefte om het ook eens over andere zaken te hebben (off topic was geboren) en wisselden horloges of onderdeeltjes ook weleens van eigenaar.
Dat laatste was natuurlijk niet de bedoeling van de commerciële partij maar zolang het gebruikte spullen waren gaf het niet.
Om eea een beetje te regulieren werd horlogemarkt.nl opgezet.
Een succes en tot groot ongenoegen van de betalende, commerciële partij (die hier zelf nooit iets aanbiedt en ook niet wil dat anderen dat doen), werden de gebruikte spulletjes steeds nieuwer en werd het ook steeds meer.
De opdracht om horlogemarkt te sluiten volgde al snel.
Als beheerders vonden wij dat echter erg jammer omdat het ook een onderdeel is van de hobby; verschillende horloges kunnen proberen, de mogelijkheid hebben om iets weer te verkopen als het niet bevalt en gemakkelijk aan een bandje of onderdeeltje kunnen komen.
Na een gezamenlijk overleg kregen we groen licht maar wel met een paar strakke kaders:

  • geen handel of iets wat daar op lijkt
  • geen commerciële activiteiten
  • geen commerciële partijen.
    Een lastige opgave, want waar je vroeger een middenstandsdiploma moest halen, je online niet kon betalen en een Rolex gewoon tegen list bij Heetman te krijgen was (en dan kreeg je ook nog korting), is nu alles mogelijk en de wereld gek en heel klein geworden. Commerciële partijen zijn ook vaak gewoon liefhebbers en hoe weet je nu of iemand een handelaar is? Zeker de combinatie AVG/nicknames maakt het onmogelijk om daar een zinnig woord over te zeggen.
    En blijken sommige thuis-knutselaars ineens uit te groeien tot volwaardige horlogemerken!
    En dus hebben we regels bedacht die handel zoveel mogelijk moeten voorkomen.
    Ter bescherming van de economie, de eerlijke (belastingbetalende) commerciële partijen en natuurlijk de activiteiten van de eigenaar.
    Die trouwens een prima oplossing heeft voor soms de traagheid van het systeem; sluiting van off topic en de horlogemarkt, geen filmpjes en geen beeldmateriaal van derden.
    En dus … en dus roeien we met de riemen die we hebben, maken we er geen commercieel forum van, wordt iemand die handelt of die schijn wekt meteen aangesproken en reageren we niet meer op opmerkingen over de softwarematige forumprestaties en/of Discourse die zijn uiterste best doet om het maximale uit het basispakket te halen.
    Nou, heel verhaal maar hopelijk geeft het wat inzichten :slight_smile:
86 likes

Is gewoon een feit. Voor de normale liefhebbers die niet continue hier zitten wordt de kans tot aanschaf een stuk kleiner. Zou ook niet weten of en hoe je dit zou moeten oplossen. Ik constateer t alleen.

1 like

Nou ik kan niet voor “alle” apps en websites spreken, want inderdaad het meerendeel is gewoon reclame of gegevens en inderdaad dan ben je uiteraard het product als gebruiker. Dat is ook niet wat ik tegenspreek.

Maar er bestaat ook zoiets als een freemium model waarbij de premium gebruikers betalen voor de gratis gebruikers. En ja dat wordt ook op grote schaal gebruikt door de grotere spelers in de markt. Dit wordt soms gecombineerd door in-app purchases of advertenties, maar dat is absoluut niet altijd het geval.

En naast commerciële oplossingen heb je natuurlijk nog de daadwerkelijke gratis applicaties vaak te vinden in het opensource domein. Soms betaal je dan voor optionele service/support.
Maar het is inmiddels weer heerlijk off-topic, maar sorry die uitspraak kan ik gewoon slecht hebben :sweat_smile:

2 likes

@Jur was dan toch even duidelijk geweest met minder woorden… :rofl:

Maar leuk dat je de tijd neemt om een geformuleerd antwoord neer te pennen. :wink:

Best opslaan voor later dat je “kopiëren en plakken” kan toepassen. :wink:

3 likes

Dat is “part of the game”…

Maar mocht je per se een horloge willen, dan kun je hem toch altijd nieuw kopen?

Maar, hoop je hier een koopje te maken, dan moet je gewoon iets meer tijd inversteren!

1 like

Ja en nee. Er is verschil tussen naast een deal pakken of het feit dat handelaren hier permanent het blauwe deel open hebben staan, de boel opkopen en het dezelfde dag nog op andere verkoop kanalen zetten plus 10/20 %.
Vaak ontgaat t me omdat je niet altijd weet dat t om exact hetzelfde horloge gaat maar soms valt t wel op :wink:

1 like

Ah, zou het berichtje (wat eigenlijk een PB had moeten) van een geliefde handelaar onder het verkooptopic van een Belgische Explorer, daar over zijn gegaan?!

:thinking:

3 likes

Ik moet eerlijk zeggen dat het mij persoonlijk niet zoveel uitmaakt wie mijn horloge koopt. Als ik er maar vanaf ben.
Mijn GP bijvoorbeeld (was hier geen animo voor) is via Chrono gekocht door een Duitse handelaar.
Whatever! Van mij part gooit hij hem weg of verkoopt hij hem voor het dubbele.
Ik heb de kanalen niet, hij wel en het is zijn werk.
Andersom, het hier te koop aanbieden, zou ik minder leuk vinden. Laat hem daar zijn eigen kanalen maar voor gebruiken (en gelukkig hebben we daar ook regels voor).

10 likes

SLuit ook niet uit dat ie dit doet als ie hem ziet in het echt :joy:

4 likes

Wat meespeelt is dat als een mede forumlid zijn horloge voor goede prijs of een te goede prijs aanbiedt de usual suspects er op springen en dat horloge dan later voor een premium ergens anders te koop staat. Leden voelen zich dan gepasseerd omdat ze voor hun gevoel niet de kans hadden dat horloge te kopen. Omdat ze toevallig om 09.47 aan het werk waren.

Niet dat ik denk dat daar iets aan te doen is. Een systeem obv dat een horloge een dag eerst zichtbaar is voor bepaalde leden voordat het naar de markt gaat a la Funda lijkt mij lastig.

6 likes

:joy::joy::joy:

1 like

Plebs. Die gasten kunnen toch gewoon hun Seiko’s kopen onnie? Daar springen de handelaarboys niet op hoor.

:joy:

1 like