Submariner

Ze komen vaak voorbij, de ene bewonderd en de ander verguisd om verschillende redenen.
Maar wat ik mij nu afvraag is het volgende.

Of het nu deze, een Steinhart,een Grovana of noem maar op welk merk is,alle zijn ze geinspireerd door de Rolex submariner.
Is deze kastvorm een ontwerp van Rolex zelf of is deze kast extern ontworpen en ingekocht door.
Wanneer is deze kastvorm voor het eerst verschenen en is de ontwerper bekend?
En zou dit model net zo vaak als inspiratie gediend hebben als de submariner geen Rolex was?

Deze vragen kwamen in mij op omdat in mijn beleving dit verschijnsel hoofdzakelijk bepaald wordt door de kastvorm.

Iedere reactie wordt met belangstelling gelezen.

Er zijn boeken vol geschreven over de geschiedenis van de Rolex Submariner, vooral door Mondani:

http://www.mondaniblog.com/?p=255

alleen zijn de boeken behoorlijk prijzig en in het Italiaans / Engels…

hans

Is er ook een managementsamenvatting :wink:

Vast wel. Op het Duitse Rolexforum kun je er vast een vinden en overigens zal daar ook de hele geschiedenis van de Sub wel te vinden zijn.

Dat is nou iets wat ik me ook al tijden afvraag Aad! En merken als Steinhart bijvoorbeeld, daarvan kan ik begrijpen dat ze iets een beetje namaken. Maar bijvoorbeeld de Omega Seamaster? Ook net zoiets als de Submariner toch? Of maar ik nu een hele kwalijke vergelijking?

Best leuk idee misschien als wat mensen een foto plaatsen van hun Submariner-achtige, zoals Aad al heeft gedaan? Bij deze dan mijn inzending, de Orient Mako (met nog steeds de foto van Marco-T):

Op internet veel te vinden over de geschiedenis: http://lmgtfy.com/?q=rolex+submariner+history&l=1

Je kan ook vragen/zoeken op het Nederlandse Rolexforum: www.rolexforum.nl

gr.
Bas

Persoonlijk vind ik een Mako eerder een Seamaster-achtige, en de Seamaster is naar mijn mening dan weer geen Sub-achtige.

Als het gaat om een duiker met een zwarte bezel en Oyster band krijg je een lange lijst vrees ik.

Volgens mij was de Sub destijds wel een van de eerste echte duikers en daarmee natuurlijk een inspiratie voor alles wat volgde.

Zelf denk ik niet dat alleen de naam Rolex voor inspiratie zorgde. Het zal behalve de fantastische looks ook puur functioneel zijn geweest , omdat een duiker in de eerste plaatst functioneel is.

Gr.Thomas